Bij deze plottwist breng je personages met elkaar in gevecht. Sommige verhalen beginnen met een vechtscène, andere eindigen met een vechtscène. In veel verhalen gaat de plot een andere richting op tijdens, of na een vechtscène. Of de vechtscène is voordat het eigenlijke verhaal begint en wordt in het verhaal besproken of gedeeld.

Vechtscènes kunnen wapens omvatten, of dat nu messen, vuisten, klapstoelen, verse producten of wat dan ook zijn. Maar niet alle gevechten zijn fysiek. Onthoud dat ruzie een woordenstrijd kan zijn. Soms zijn deze schadelijker dan een fysiek gevecht, wat soms karakters kan verbinden in je verhaal.

Gevechten kunnen plotseling en onverwacht zijn, maar de meeste vechtscènes sudderen een tijdje aan een van beide kanten of aan beide kanten voor ze losbarsten. Net als bij een vulkaan wachten veel gevechten op het uitbreken van de juiste omstandigheden, of dat nu een luchthartige opmerking is, nog een teleurstelling (in een parade van teleurstellingen) of iemands plaats “stelen” (aandacht, geliefde, baan, denk aan de legendarische gevechten tussen Mark Darcy en Daniel Cleaver in Bridget Jones). De trigger kan episch of schijnbaar klein zijn met grote gevolgen.

Dus begin een gevecht en kijk waar je personages zijn nadat het stof is neergedaald. Lees ook de plotwending over een nieuwe hindernis.

Aanmelden Wryter

Plottwist: Vluchten of Vechten
Tagged on:                                                                                                     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *