Ik wed dat jij, net als de meeste mensen, je niet herinnert wat de flaptekst van je favoriete boeken is. En toch geloof ik dat de flaptekst het belangrijkste – en meest over het hoofd geziene – boekmarketingvastgoed is voor auteurs.

Aanmelden Wryter
Denk aan je favoriete boeken in je persoonlijke bibliotheek. Wat denk je, afgezien van de titels en auteurs, meestal? Mooie covers? De meest gedenkwaardige afbeeldingen geven visuele aanwijzingen over wat er op de pagina’s staat, bepalen de sfeer of geven enkele aanwijzingen over het verhaal. Sommige covers vertellen een verhaal op zich.

Als auteur besteed je veel energie aan het schrijven van je boek. Daarna kies je een titel en maak je een pakkende en opvallende cover. Maar als het gaat om de achterkant van hun boek, maken sommige auteurs zich geen zorgen over welke tekst er op de flap staat. En dat is een grote fout.

Je hebt maanden (of jaren) aan je meesterwerk geschreven tot het perfect is. De 150 woorden van je flaptekst zijn misschien wel de belangrijkste woorden in je hele boekproject.

Denk als volgt: goed geschreven is je flaptekst de belangrijkste advertentie voor je boek. Geef daarom net zoveel aandacht aan het schrijven van een kick-ass flaptekst als aan je hele boek. Met je titel en cover is je flaptekst de kans om een potentiële lezer te overtuigen dat hij of zij dit boek gelezen móet hebben.

Kick Ass Flaptekst
Je Kick-Ass flaptekst is belangrijk boekmarketingvastgoed

De flaptekst

De flaptekst is voor mij het belangrijkste bij het kopen van een boek. Alhoewel, tegenwoordig lijken flapteksten ook op elkaar, zeker bij thrillers. De flaptekst vertelt op prikkelende wijze wat de lezer kan verwachten.

Titel en boekcover intrigeren en interesseren, de flaptekst vertelt het verhaal. Zie je flaptekst als een minipitch. Waarom moeten lezers jouw boek kopen in plaats van dat van je collega-schrijvers (of concurrenten)?

Hoe creëer je een geweldige flaptekst?

Op de achterflap heb je beperkt de ruimte om iets over de inhoud van je boek te vertellen. Geef met deze tekst de lezer een reden om te bladeren, óf om je boek meteen in zijn (online) winkelmandje te stoppen.

Een goed ingedeelde achterflap is net zo belangrijk als de voorkant. Het is het hele pakket dat je helpt je boek te verkopen. Het hoeft niet eens uitgebreid te zijn, het moet alleen een solide, professionele lay-out hebben.

Als je flaptekst niet te veel ruimte in beslag neemt, kun je citaten van recensenten opnemen of een ‘over de auteur’. Zorg ervoor dat je de lezer relevante informatie geeft.

In de marketingmodule Je Kick-ass flaptekst leer je alle do’s en don’ts van je flaptekst. Zoals:

Zorg ervoor dat je niet te veel informatie weggeeft.
Vermijd clichés.
Leg de focus op je lezers.
Typefouten en grammaticafouten.
Wat jouw boek bijzonder maakt.
Steekwoorden die jouw boek goed beschrijven.
Een korte, strakke samenvatting van je boek.
Beperk de lengte van je flaptekst.
Voeg je foto toe op je achterflap.
Voeg een korte bio toe.

Waarschijnlijk weet je niet meer wat er op de achterflap stond van het laatste boek dat je gelezen hebt. Als je hem gekocht hebt, heeft die zeker een grote rol gespeeld in je aankoopbeslissing. Je flaptekst is cruciaal voor het succes van je boek. In de marketingmodule Je Kick-Ass flaptekst gaan we er uitgebreid op in.

Herontwerp

Als je na een tijdje je boekcover of je achterflap wilt opfrissen, kun je het beste een ontwerper inhuren die in jouw genre werkt en je markt begrijpt. Daarnaast, doe zelf marktonderzoek, zodat je een weloverwogen aankoopbeslissing kunt nemen.

je kick-ass flaptekst 2
Een daverende flaptekst schrijven is een kwestie van goed nadenken

In 3 stappen naar een Super Flaptekst

Je hebt veel tijd en energie in je boek gestoken. Je hebt het geschreven, herschreven en (hopelijk) laten redigeren. Je hebt een aantal van onze boekmarketingmodules gevolgd en nu ben je nerveus over het uitgeefproces.

De bittere waarheid? 99,99% van de mensen is (nog) niet in je boek geïnteresseerd. Ik wens je zeker toe dat je al een paar fans hebt die uitkijken naar je boek, maar de meerderheid van je wenslezers moet je zeer zeker nog overtuigen. Een deel van deze overtuiging doe je met je flaptekst.

Bij het kopen van boeken zijn er (voornamelijk) vier criteria vanuit het oogpunt van de lezer:

  • Vertrouw ik de auteur al en weet ik dat de aankoop me gelukkig zal maken?
  • Spreekt de boekcover mij aan in combinatie met de titel?
  • Wil ik door de (flap- en verkoop-) tekst het boek lezen?
  • Wordt het aanbevolen door een derde partij?

Bij twijfel is het leesvoorbeeld doorslaggevend. Je doel is om je wenslezer alle vragen met “ja” te laten beantwoorden (wat natuurlijk onmogelijk is bij een debuut, maar je moet jezelf de vragen stellen bij elk boek). Dus wat is belangrijk voor je flaptekst?

Het gaat altijd over gevoelens

Of we het nu hebben over romans of thrillers: verkopen gaat altijd over gevoelens. Wat we willen is dat lezers het gevoel krijgen dat ze iets goeds doen voor zichzelf als ze ons boek kopen. Dat ze een goed verhaal krijgen. Dat gevoel kun je bereiken met de AIDA-formule.

Het AIDA-principe voor flapteksten

AIDA komt uit de klassieke marketing en staat voor de volgende termen:

A = Attention (Aandacht trekken)

I = Interest (Interesse genereren)

D = Desire (Verlangen opwekken)

A = Action (Vraag om een actie)

Er zijn ongetwijfeld meer manieren of formules om een flaptekst op te stellen. Wij kiezen voor deze. Als je een verkooptekst wilt maken – en de flaptekst van je boek is een verkooptekst – open dan een leeg document, of pak een maagdelijk vel papier. Noteer elke term die je kunt verzinnen voor of over je boek zonder in te korten of te schrappen (dat komt later wel).

Als je les 1 en 2 uit de marketingmodule Je Kick-Ass Flaptekst van Wryter gebruikt, weet je ongeveer alles wat er is te weten over een goede flaptekst.

Aanmelden Wryter

De A van Aandacht trekken: Begin je flaptekst met iets ongewoons.

Vaak zijn dit paradoxale zinnen, vragen, achtergrondinformatie, auteursprijzen of citaten. In de module in de community larderen we dit met voorbeelden van bestsellers.

De I van Interesse genereren: Presenteer de inhoud in grote lijnen.

Een kleine opmerking van mijn kant: hoe goed je verkooptekst ook is, een zwak verhaal wordt nooit briljant, dus is het belangrijk dat je op het moment dat je de flaptekst schrijft een echt geweldig verhaal hebt. Bepaal de WAUW-factor van jouw boek!

Het is buitengewoon moeilijk om de juiste woorden voor je flaptekst te vinden. Je wilt alleen het allerbelangrijkste zeggen zonder iets belangrijks te onthullen en daardoor het leesplezier te verminderen (zoals mij onlangs is overkomen toen een flaptekst de dood van een personage onthulde dat pas ergens halverwege het verhaal instapte).

D van Desire of Verlangen in “ik moet dat boek hebben!”

Het Verlangen is vaak ingebouwd in de vorm van een cliffhanger. Soms doe je het zonder en gebruik je in plaats daarvan quotes van lezers of recensies. Probeer verschillende varianten. In de community in de marketingmodule Je Kick-Ass Flaptekst geven we voorbeelden van hoe uitgevers het doen.

De A van Actie: Koop dat boek

Meestal zie je de A van Actie niet terug op de flaptekst. Anders zou overal staan “Koop dit boek nu!”. Op een klassieke verkooppagina is de knop ‘Kopen’ de vertaling van het element ‘Actie’ van AIDA. Als je het boek met korting aanbiedt is het wel slim om dat op de flap te vermelden.

In drie stappen naar je flaptekst

Dus je ziet het: als je een goede basis hebt, is het schrijven van een flaptekst maar half zo ingewikkeld. Volg deze drie stappen:

Schrijf een aandachttrekkende zin.
Vat de hoofdverhaallijn samen.
Eindig je flaptekst met een cliffhanger of met enthousiaste quotes of recensies. Aan de slag!

Aanmelden Wryter