Ik wil zelf een boek schrijven (maar hoe ga ik dat in vredesnaam doen?)

Dus jij wilt zelf een boek schrijven? Strak plan. Auteur worden kan je leven veranderen – om nog maar te zwijgen van de kans om duizenden, zelfs miljoenen mensen te beïnvloeden. Een boek schrijven is alleen geen appeltje-eitje. Ik kan je vertellen: het is tien keer makkelijker om te ermee kappen dan om ‘Einde’ te schrijven.

Je zult in de verleiding komen om op te houden met je boek schrijven als je geen ideeën meer hebt, als je verhaal je verveelt, als je afgeleid raakt of als je overweldigd raakt door de enorme omvang van de taak.

Als je nou precies zou weten:

zelf een boek schrijven Waar je moet beginnen
Zelf een boek schrijven Wat elke stap precies inhoudt
Zelf een boek schrijven Hoe je ruimte om te schrijven in je hoofd creëert…
Zelf een boek schrijven Hoe je uitstelgedrag en schrijversblokkade overwint en…
Zelf een boek schrijven Hoe je voorkomt dat de heuvel een onbedwingbare berg wordt…

kun je zelf een boek schrijven – en sneller dan je denkt, want er is meer schrijfhulp dan ooit. Het punt is, je hebt een plan nodig. Een plan voor het schrijven, het uitgeven en voor je boekmarketing. Want ook als je een uitgever vindt voor je boek, zul je veel zelf moeten doen.

En dat is leuk!

In Wryter bieden we je de kans om precies uit te vogelen hoe je ervoor zorgt dat jouw boek er wel komt. Geloof me – met onze schrijfmodules ga jij het beste verhaal, of boek schrijven dat in je zit. Met je persoonlijke blauwdruk ontdek jij wat jouw reis van schrijver naar auteur is. Volg bijvoorbeeld onze Leergang Schrijven 2.0 met auteur en schrijfcoach Marlen Visser.

Zelf een boek schrijven van begin tot eind

Deel 1: Voor je begint met zelf een boek schrijven

1. Bepaal je schrijfruimte
2. Verzamel je schrijfgereedschap

Deel 2: Hoe begin je met zelf een boek schrijven?

1. Hak je boekschrijfproject in hapklare brokken (ook wel hoofdstukken genoemd)
2. Schrijf over jouw passie, jouw grote idee
3. Noem jezelf schrijver
4. Maak een hoofdstukindeling
5. Maak een strakke schrijfplanning
6. Bepaal een heilige deadline
7. Omarm uitstelgedrag (serieus)
8. Stort je op je research
9. Draai afleiding de nek om

Deel 3: Zelf een boek schrijven

1. Bepaal eerst je wenslezer
2. Schrijf een knetterende opening
3. Stop je verhaal of boek vol met spanning en conflict
4. Vind je persoonlijke schrijfstem
5. Stuur je innerlijke redacteur op vakantie
6. Hou vol tijdens het Bloedsaaie Midden
7. Maak er een daverend eind aan

Deel 4: Je verhaal of boek redigeren

1. Word een zeer kritische zelfredacteur
2. Vind meelezers en mentoren

Deel 5: Je boek publiceren

1. Bepaal je route naar jouw manier van publiceren
2. Bouw aan je auteursplatform
3. Zorg dat je manuscript er perfect gelikt uitziet

zelf een boek schrijven

Deel 1: Voor je begint met zelf een boek schrijven

Als schrijver zul je er nooit spijt van krijgen dat je lid bent geworden van Wryter. Misschien heb je ons voor een verhaal van een paar pagina’s niet nodig (dan ben je ook van harte welkom hoor). Als je een boek gaat schrijven, ga je veel aan ons hebben. Zeker weten. Je kunt ook niet met een handbijltje een heel bos omhakken, zal ik maar zeggen. Je snapt wat ik bedoel. Even een stukje afsnijden op deze fundamentele route van schrijver naar auteur kan er voor zorgen dat je schrijver blijft en geen auteur wordt. En dat zou jammer zijn, want dan missen je wenslezers de beste verhalen die in je zitten.

Stap 1: Bepaal je schrijfruimte

Je hoeft het klooster niet in als je ambitie een boek schrijven is. Ik kan schrijven in een vol restaurant. Op een kladblokje van de HEMA. Als sms naar mezelf. Op een pleerol als het moet. Natuurlijk, hoe comfortabeler en meer privé je je schrijfhol kunt maken (ik noem het mijne gewoon kantoor), hoe beter. Echte schrijvers kunnen overal schrijven. Scherp je schrijftanden in een voor jou foute omgeving en overal anders lijkt het alsof je God in Frankrijk bent.

Stap 2: Verzamel je schrijfgereedschap

Ik schrijf het liefste op een toetsenbord. Dat komt omdat ik een luie donder ben die geen zin heeft in schrijfkramp, of om hetzelfde verhaal twee keer te schrijven. Hella Haasse schreef al haar manuscripten met potlood. Al is er tegenwoordig geen enkele uitgever die een dergelijk manuscript zou accepteren. MSWord of OpenOffice is wel het minst. Gebruik ook iets van een documentmanagement systeem. Google Drive, Apple iCloud, of Scrivener.

Nou, wat heb je nog meer nodig bij het zelf een boek schrijven?

Als je met de hand schrijft, bezuinig dan niet op papier. Bezuinig ook niet op een computer of laptop. Je hebt het gewoon nodig. Zorg dat je comfortabel kunt werken, zodat je niet steeds de deur uit hoeft of in een kastje moet duiken. Je weet best wat je nodig hebt om comfortabel aan het boek schrijven te beginnen.

Vergeet vooral een goede ergonomische stoel niet. Ik ben bijna 2 meter en een goede stoel bij het schrijven is cruciaal. Er is niets erger dan jezelf onder willen dompelen in het schrijven, terwijl je pijn lijdt.

Maak een lijst van alles wat je nodig hebt. Als je begint te schrijven, ben je goed uitgerust. Zodra je groeit als schrijver en er geld mee gaat verdienen, kun je je schrijfruimte upgraden. Wacht vooral niet om te beginnen met een boek schrijven totdat je een geweldige schrijfplek hebt.

zelf een boek schrijven

Download dit artikel als e-book

Wil je alles nog eens rustig nalezen of als ruggensteuntje bij het schrijven houden? Download het dan gratis als e-book . Je krijgt ‘Ik wil zelf een boek schrijven’ gratis in je mailbox als PDF.

Deel 2: Hoe begin je met zelf een boek schrijven?

Stap 1: Hak je boekschrijfproject in hapklare brokken (ook wel hoofdstukken genoemd)

Een boek schrijven voelt als een kolossaal project en dat is het ook. Maar je manuscript zelf bestaat uit veel kleine stukken. Een ladder opklimmen begint bij de onderste tree. Probeer je boek te zien als een verzameling hoofdstukken in plaats van als een monster van 400 pagina’s. De kans dat je in één dag een boek kunt schrijven, is net zo groot als dat je in één stap de bovenste tree van de ladder bereikt.

Zie je boek voor wat het is: een manuscript dat bestaat uit zinnen, witruimtes, alinea’s en pagina’s. Die pagina’s beginnen op te tellen, en hoewel je na een week nauwelijks dubbele cijfers hebt bereikt, zul je een paar maanden later aan je tweede honderd beginnen. Dus hou het simpel.

Verbouw je boekidee van één pagina naar één zin. Dat is je uitgangspunt. Hoe specifieker je dit uitgangspunt neemt, hoe beter je kunt focussen tijdens het schrijven. Maar laten we onszelf niet voorbijlopen. Voordat je je grote idee in één zin kunt omzetten en die kunt uitbreiden tot een hoofdstukindeling, moet je bepalen wat dat grote idee precies is.

Stap 2: Zelf een boek schrijven over jouw passie, jouw grote idee

Om boekwaardig te zijn, moet je idee absoluut uniek zijn. Je moet iets schrijven waar je gepassioneerd over bent, iets dat je ‘s ochtends uit bed doet springen, je naar het toetsenbord drijft en je daar houdt. Het moet bovendien niet alleen jou prikkelen, maar ook iedereen die je erover vertelt. Ik kan het belang hiervan nooit genoeg benadrukken.

Als je je boekidee eerder hebt geprobeerd uit te werken en niet hebt afgemaakt, zou het zo kunnen zijn dat je uitgangspunt onvoldoende was. Misschien was je idee een blog of een artikel waard, maar onvoldoende voor een heel boek. Denk aan de Hongerspelen, Harry Potter of Mannen die vrouwen haten. De markt zit vol, de concurrentie is heftig. Er is geen ruimte meer voor alledaagse ideeën. Alleen je uitgangspunt zou je wenslezers al moeten laten kwijlen.

Denk groot. Hoe weet je dat je een winnaar hebt? Heeft het handen en voeten? Met andere woorden, blijft het in je hoofd zitten? Groeit en ontwikkelt het elke keer dat je eraan denkt? Bespreek het met je dierbaren en anderen die je vertrouwt. Brengt het hun wenkbrauwen in beweging? Roepen ze wauw? Of volgen er ongemakkelijke stiltes?

Het juiste concept werkt gewoon en je weet het zodra je het gevonden hebt. Het belangrijkste is dat je idee je zo bij de strot moet grijpen dat je het móet uitwerken. Anders verlies je onderweg je interesse en komt het nooit af.

Stap 3: Noem jezelf schrijver

Je innerlijke stem kan je zeggen: ‘Je bent geen schrijver en dat zul je ook nooit worden. Wie denk je wel dat je bent, dat je een boek probeert te schrijven?’ Herkenbaar? Voor veel mensen wel. Mijn innerlijke zeurstemmetje heette Big Old en ik heb hem een paar jaar geleden om zeep geholpen in een verhaal. Hij is er nooit van hersteld. Zo’n stemmetje kan de reden zijn waarom je ooit bent vastgelopen bij het boek schrijven.

Maar als je schrijft, studeert, oefent, speelt met taal, dan ben je schrijver. Wacht niet tot je een zogenaamd literair niveau hebt bereikt voordat je jezelf schrijver noemt. Een agent in uniform is een agent, of hij al dan niet actief de wet handhaaft. Een timmerman is een timmerman, of hij ooit een huis heeft gebouwd of niet.

Noem jezelf schrijver en breng dat irritante stemmetje in je achterhoofd tot zwijgen. Praat tegen jezelf als het moet. Het klinkt misschien suf, maar jezelf als schrijver erkennen kan je het vertrouwen geven om door te gaan en je boek af te maken. Ben jij een schrijver? Zeg dat dan ook.

Stap 4: Maak een hoofdstukindeling

Je boek schrijven zonder een duidelijk beeld van waar je naartoe gaat, eindigt meestal in een ramp. Zelfs als je een fictieboek schrijft en jezelf als een Pantser * beschouwt in plaats van een planner, heb je op zijn minst een basisstructuur nodig. We noemen het ook wel outlinen.

[* Wie een boek schrijven aanpakt als ‘voor de wind weg schrijven’, zoals Stephen King adviseert, brengt interessante personages in moeilijke situaties en schrijft om erachter te komen wat er met ze gebeurt.]

Je hoeft het geen hoofdstukindeling te noemen als dat gevoelig ligt bij je. Maar schrijf een soort van richtinggevend document dat je boek structuur geeft en dient als vangnet voor als je vastloopt. Als je op het evenwichtskoord van de Pantserschrijver stapt en je verliest je evenwicht, ben je blij met mijn advies om zo’n document te hebben.

Als je gewoonlijk ergens in wat ik het Bloedsaaie Midden noem je interesse in je boek verliest, ben je waarschijnlijk begonnen met te weinig spetterende ideeën. Daarom is een hoofdstukindeling (of een basiskader) essentieel. Begin pas met schrijven als je er vertrouwen in hebt dat je structuur tot het einde standhoudt.

Plotwendingen en spanning opdrijven

Romanschrijvers zetten hun plotwendingen en ontwikkelingen op een rij en ordenen ze in een volgorde die de spanning opdrijft. Blijf zo dicht mogelijk bij je structuur en je zult je manuscript tot leven zien komen. Doe vroegtijdig beloftes en zet je lezer ertoe aan nieuwe ideeën te verwachten, geheimen, voorkennis, iets belangrijks dat hem enthousiast zal maken over het eindproduct.

Zelf een boek schrijven

Hou je overzicht voorlopig op één pagina. Maar zorg ervoor dat elk belangrijk punt wordt weergegeven, zodat je altijd weet waar je heen gaat.

Maak je geen zorgen als je je niet op je gemak voelt bij het concept van de hoofdstukindeling. Die moet jou dienen bij je schrijfproces. Als dat Romeinse cijfers en hoofdletters en kleine letters en dan Arabische cijfers betekent, moet je dat zeker zo opschrijven. Als je alleen een rijtje zinnen opschrijft als synopsis, is dat ook prima. Begin gewoon met je werktitel, dan je uitgangspunt, maak een lijst met alle belangrijke scènes en geef ze een naam.

Als je eenmaal een hoofdstukindeling hebt, onthou dan dat het een levend document is. Bedoeld om jou en je boek te dienen. Breid het uit, verander het, speel ermee zoals je wilt. Zeker tijdens het schrijfproces.

Stap 5: Maak een strakke schrijfplanning

Idealiter wil je minimaal zes uur per week aan je boek schrijven. Dat kan bestaan ​​uit drie sessies van elk twee uur, twee sessies van drie uur of zes sessies van één uur – wat voor jou het beste werkt. Ik raad een regelmatig patroon aan (dezelfde tijd, dezelfde dag) zodat het gemakkelijk een gewoonte wordt, bijvoorbeeld elke morgen tussen 5 en 8 zoals John Grisham deed bij zijn eerste boek. Als dat onmogelijk is, zorg er dan voor dat je ten minste die zes uur plant, zodat je echt vooruitgang ziet. Lees hoe Jeroen Windmeijer het aanpakt.

Heb je er moeite mee de tijd te vinden om een ​​boek te schrijven? Nieuwsflits: Je vindt die tijd niet, die moet je maken. Of plannen. Ik gebruik met opzet ‘plannen’. Iets in je agenda zal je waarschijnlijk moeten slachtofferen in het belang van je schrijftijd. Zorg ervoor dat je gezin je hoogste prioriteit houdt. Leg je familie nooit op het altaar van je schrijfcarrière. Afgezien daarvan klopt het dat we allemaal tijd vinden voor wat we echt willen doen.

Veel schrijvers beweren dat ze geen tijd hebben om te schrijven, maar ze zien wel altijd de nieuwste Netflix-series, of de volgende grote Hollywoodfilm. Ze genieten van concerten, feesten, sport, wat dan ook. Hoe belangrijk is het voor je om eindelijk je boek te schrijven? Wat sloop je elke week uit je agenda om ervoor te zorgen dat je het schrijven de tijd geeft die het verdient?

Je favoriete televisieprogramma? Een uur slaap per nacht? (Wees voorzichtig met deze, rust is cruciaal voor een schrijver). Een film? Een concert? Een feestje? Succesvolle schrijvers maken tijd om te schrijven. Als schrijven een gewoonte wordt, ben je goed onderweg.

Stap 6: Bepaal een heilige deadline

Zonder deadlines krijg ik zelden iets voor elkaar. Ik heb die motivatie nodig. Als je je eerste boek schrijft, is de kans groot dat je nog geen uitgeefcontract hebt. Stel dan je eigen deadline en beschouw hem als heilig. Vertel het je familie en vraag ze om jou verantwoordelijk te houden. Zet in je agenda hoeveel woorden (Stephen King schrijft er 2500 per dag, elke dag) je moet schrijven om je deadline te halen. Als het onrealistisch is, wijzig je deadline. Als je geen idee hebt hoeveel pagina’s of woorden je normaal gesproken per sessie schrijft, experimenteer een tijdje voor je jezelf definitief ophangt aan een deadline.

Stel dat je volgend jaar rond deze tijd een manuscript van 400 pagina’s wilt hebben. Verdeel 400 door 50 weken (goed voor twee weken vakantie) en je krijgt acht pagina’s per week. Deel dat door je normale aantal schrijfuren per week en je weet hoeveel pagina’s je per uur moet schrijven. Het moment om deze cijfers aan te passen is nu. Nu bepaal je een deadline en je aantal pagina’s per uur. Misschien plan je komend jaar liever vier vrije weken. Of je weet dat je boek ongebruikelijk lang is. Pas je cijfers aan om het realistisch en uitvoerbaar te houden en leg je er vervolgens op vast.

Je deadline is heilig.

Stap 7: Omarm uitstelgedrag (serieus)

Verrast? Je leest het goed. Vecht er niet tegen; omarm het. Of denk je gelijk aan BlØf bij het woord ‘omarm’. Je zou het niet zeggen als je al helemaal hier bent gekomen in deze enorme lap tekst, maar ik ben de koning van de uitstellers. De meeste schrijvers zijn uitstellers. Veel auteurs trouwens ook. Ik vraag me wel eens af of het in ons DNA zit. Het geheim is om het gewoon te accepteren. In feite moet je het gewoon inplannen. Ik stopte met piekeren en wakker liggen over mijn uitstelgedrag toen ik doorkreeg dat het onvermijdelijk en voorspelbaar is. En zeker toen ik snapte dat het productief is.

Klinkt dat rationeel?

Misschien was dat zo in het begin. Ondertussen weet ik dat, terwijl ik het schrijven uitstel, mijn onderbewustzijn aan mijn tekst werkt. Of dat nou een verhaal is, deze webpagina, of een boek. Het is onderdeel van het proces. Zodra je verder schrijft, heeft je onderbewustzijn een paar verrassingen voor je. Dus, als je toch weet dat je gaat uitstellen, plan het alvast. Hou er rekening mee bij het bepalen van je minimale paginaquotum, of minimale aantal woorden. Als je terug moet en het aantal pagina’s moet verhogen dat je per sessie moet produceren, doe dat dan (ik doe het aan de lopende band).

Maar – en dit is het ei van Columbus – je mag het nooit zo ver laten komen dat het aantal pagina’s per dag je capaciteit overschrijdt. Het is één ding om je schrijfoutput te verhogen van twee pagina’s per keer naar drie. Als je het uit de hand laat lopen, heb je de heilige graal van je deadline geschonden. Hoe kan ik uitstellen en toch meer dan 20 deadlines per maand halen? Omdat ik de deadlines heilig houd.

Stap 8: Stort je op je research

Onderzoek is een wezenlijk onderdeel van het proces van een boek schrijven. Fictie schrijven betekent meer dan alleen een verhaal verzinnen. Je logica, technische en historische details moeten juist zijn om je boek geloofwaardig te maken. Het laatste wat je wilt, is zelfs een klein foutje maken door gebrek aan goed en voldoende onderzoek. Ongeacht de details, geloof me, je gaat er over horen van lezers. Je geloofwaardigheid als auteur hangt af van het creëren van vertrouwen bij je lezer. Dat vervliegt als sneeuw voor de zon als je een fout maakt.

Stap 9: Draai afleiding de nek om

Ben je net zo snel afgeleid als ik? Heb je gemerkt dat je een zin schrijft en vervolgens je mail checkt? En na nog even op Facebook loert? Tijd spendeert aan ‘De 10 mooiste mannen ter wereld die helaas al bezet zijn’? En nog even die gave video van een talkshow waar papa het gezin verrast door levend terug te komen uit de oorlog. Het leidt tot meer van hetzelfde. Als ik eenmaal bezig ben, vergeet ik mijn schrijfwerk en voor je het weet is de dag voorbij en heb je geen letter geschreven.

Het antwoord op deze verraderlijke tijdverspillers? Neem een app waarmee je de mail, sociale media, browsers, game-apps en wat je maar wilt blokkeert tijdens de uren die je wilt schrijven.

ik wil zelf een boek schrijven

Download dit artikel als e-book

Wil je alles nog eens rustig nalezen of als ruggensteuntje bij het schrijven houden? Download het dan gratis als e-book . Je krijgt ‘Ik wil zelf een boek schrijven’ gratis in je mailbox als PDF.

Deel 3: Het boek schrijven zelf

Stap 1: Bepaal eerst je wenslezer

Deze is zo belangrijk dat je hem op een geeltje moet schrijven en op je monitor moet plakken, zodat je er elke keer dat je schrijft aan wordt herinnerd. Elke beslissing die je over je manuscript neemt, moet je door dit filter nemen. Niet jij eerst, niet eerst het boek, niet eerst de redacteur, agent of uitgever. Zeker niet je naasten.

Eerst de wenslezer, de wenslezer als tweede, als laatste en altijd de wenslezer.

Als je elke beslissing baseert op het idee van eerst de wenslezer, profiteren al die anderen hoe dan ook mee. Als fans me vertellen dat ze geraakt zijn door een van mijn verhalen, denk ik terug aan dit adagium en ben ik dankbaar dat ik altijd die houding aanhoudt tijdens het schrijven. Verveelt een scène je? Als je aan je wenslezer denkt, gooi je hem in de revisie of je verwijdert hem. Waar moet je heen, wat moet je zeggen, wat moet je schrijven? Prioriteer op basis van je wenslezer. Als je buikgevoel je zegt wat je wenslezer wil lezen, is dat je antwoord.

Wat hem of haar intrigeert, beweegt, zorgt dat ze blijven lezen, dat zijn jouw marsorders. Dus is het belangrijk dat je je wenslezer kent voor je aan het boek schrijven begint. Leeftijd? Algemene belangen? Houdt van? Haat? Aandachtsspanne? Man of vrouw? Kijk bij twijfel in de spiegel. De beste manier om je wenslezer te plezieren, is jezelf te plezieren. Schrijf op wat je zelf zou willen lezen en vertrouw erop dat er een breed lezerspubliek is dat het daarmee eens is.

Stap 2: Schrijf een knetterende opening

Als je vastzit omdat je de perfecte openingszin voor je boek of verhaal niet kunt vinden, ben je niet de enige. En je angst is ook niet misplaatst. Dit is niet iets dat je moet uitstellen en waar je op terugkomt zodra je aan de rest van het eerste hoofdstuk bent begonnen. Oh, je opening kan nog steeds veranderen als je verhaal dat voorschrijft. Maar als je een knetterende opening vindt als je een boek schrijven wilt, kun je echt flitsend van start.

Het is onwaarschijnlijk dat je een belangrijkere zin schrijft dan je eerste. Zorg ervoor dat je er enthousiast over bent en kijk vervolgens hoe je zelfvertrouwen en momentum enorm toenemen. De meeste geweldige eerste regels vallen in een van deze categorieën:

1. Verrassend

“Het was een heldere, koude dag in april en de klokken sloegen dertien.” – George Orwell, 1984.

2. Dramatische verklaring

“De dag waarop ik Johannes Klein doodreed begon als iedere ander” – Elle van Rijn, De dag die alles veranderde.

3. Filosofisch

“Gelukkige gezinnen zijn allemaal hetzelfde; elk ongelukkig gezin is op zijn eigen manier ongelukkig.” – Leo Tolstoy, Anna Karenina.

4. Poëtisch

“Toen ik Abraham Trahearne eindelijk inhaalde, dronk hij bier met een alcoholische buldog genaamd Fireball Roberts in een gammele tent net buiten Sonoma, Californië, en dronk hij het hart uit een mooie lentemiddag.” – James Crumley, The Last Good Kiss.

Geweldige openingen van klassiekers kunnen je op ideeën brengen voor jouw opening.

Stap 3: Stop je verhaal of boek vol met spanning en conflict

Je lezer hunkert naar conflict. Bij een roman waarin alles goed gaat en iedereen het overal over eens is, verliest je lezer, ook je wenslezer, zijn interesse en gaat iets anders doen. Grasmaaien of zo. Praten twee van je personages aan de eettafel? Laat de een iets zeggen waardoor de ander de kamer uit stormt. Er is een diepgewortelde breuk in hun relatie opgedoken. Is het een misverstand of onrecht? Breng mensen in conflict. Dat houdt de aandacht van je lezer vast.

Spanning is de geheime saus die je lezer tot het einde zal voortstuwen. Op de een of andere manier zorgt het ervoor dat je lezer de pagina’s blijft omslaan. En soms is het zo simpel als puur de suggestie dat er iets gaat komen.

Stap 4: Vind je persoonlijke schrijfstem

Het ontdekken van je schrijfstem is veel simpeler dan trainers en coaches beweren. Je kunt de jouwe vinden door deze vragen te beantwoorden:

Zelf een boek schrijven Wat is het coolste dat je ooit is overkomen?
Zelf een boek schrijven Wie is de belangrijkste persoon die je erover hebt verteld?
Zelf een boek schrijven Hoe klonk je toen je dat deed?

Dat is je schrijfstem. Het zou de manier moeten zijn waarop je klinkt als je het meest betrokken bent. Dat is alles. Als je fictie schrijft en jij niet de verteller van je boek bent, voer dan deze oefening uit namens de verteller en je zult de stem snel beheersen.

Stap 5: Stuur je innerlijke redacteur op vakantie

Velen van ons perfectionisten vinden het moeilijk om een eerste versie te schrijven zonder het gevoel te hebben elke zin precies zo te moeten schrijven als we het hebben willen. Dat stemmetje in je hoofd (jouw persoonlijke Big Old) dat elk woord, elke zin in twijfel trekt en ervoor zorgt dat je denkt dat je clichés schrijft, een waardeloze schrijver bent – nou, dat is gewoon je alter ego voor de redacteur.

Hij of zij moet z’n kop houden. Het is je eerste versie.

Je innerlijke zelfredacteur uitschakelen is verrekte lastig. Ik schrijf al twintig jaar bijna elke dag en ik moet mezelf er elke schrijfdag nog aan herinneren. Je kunt niet tegelijk schrijver en redacteur zijn. Dat vertraagt je tot slakkentempo zodat je eerste versie van zelfs maar een kort hoofdstuk dagen kan duren. Het is onze taak om bij het schrijven van de eerste versie het verhaal te vertellen. Dan helpt het om die ruwe versie te zien als een lekkere biefstuk die je morgen gaat verdelen.

Ik rammel een cliché of een afgezaagde zin uit mijn toetsenbord en ik vraag me meteen af of ik ben vergeten de zintuigen van de lezer te activeren of me op zijn emoties te richten. Heb ik show, don’t tell toegepast? Dan moet ik mezelf bij het oortje grijpen en zeggen: “Niet doen. Maak je daar nu geen zorgen over! Het eerste wat je morgen mag doen, is dit misbaksel verscheuren en naar hartenlust herschrijven.”

Petten, Taken en Fileren

Stel jezelf voor met verschillende petten op ​​voor verschillende taken. Wat dan ook maar werkt als je aan je eerste versie werkt. Je hoeft het niemand te laten lezen. Je ergste vijand niet en je geliefde niet. Deze klus gaat over creatie. Laat niets je vertragen. Sommigen schrijven graag hun hele eerste versie voordat ze de revisie aanpakken. Als ik het op die manier zou doen, zou ik me zorgen maken dat ik vroeg iets belangrijks heb gemist dat me dwingt iets totaal te herschrijven als ik het maanden later ontdek. Ik wissel schrijven en redigeren daarom af. Zoals ik al zei, als het maar voor je werkt.

Meestal herschrijf ik de volgende sessie alles van de vorige. Ik zet mijn perfectionisme pet op, pak mijn fileermes en snij de biefstuk op maat voor het diner tot ik tevreden ben met elk woord. Dan wissel ik van pet, geef Meneer de Perfectionist de rest van de dag vrij en schrijf lekker door aan mijn ruwe eerste versie. Dus, mijn eerste versie is eigenlijk een tweede versie, omdat ik het elke dag al in delen heb herschreven en gepolijst. DAN ga ik nog een keer door het hele manuscript, speur alles wat ik heb gemist of weggelaten op, en zorg ervoor dat het meer show dan tell is, dat de zintuigen van de lezer geprikkeld worden en dat alles logisch blijft.

Ik publiceer niets waar ik niet 100% tevreden over ben. Mijn doel is om een verhaal zo goed mogelijk te maken voordat het op mijn website staat, of naar een uitgever gaat. Deel je schrijfwerk en je redactiewerk op en je zult zien dat je veel sneller creëert.

Stap 6: Hou vol tijdens het Bloedsaaie Midden

De meeste mensen die moeite hebben hun boek af te schrijven, zeggen dat ze het ergens in wat ik het Bloedsaaie Midden noem opgeven. Dat is vaak een lastig stuk voor schrijvers met een prachtig idee om een boek te schrijven, met een verbluffende opening en die niet kunnen wachten om aan het dramatische einde te beginnen. Vaak haken ze af als ze zich realiseren dat ze te weinig coole ideeën hebben voor het Midden. Ze beginnen met opvullen en voegen scènes toe omwille van het minimum aantal woorden. Ze raken echter verveeld en, erger nog, hun lezers ook.

De oplossing zit in het plannen van je hoofdstukken. Plan het boek schrijven zo dat je er zeker van bent dat je midden net zo waardevol en magnetisch is als het eerste en laatste hoofdstuk. Anders zakt je boek als een plumpudding in elkaar. Een boek schrijven wordt een uitdaging na een paar hoofdstukken. De glans is er af, het tempo en de spanning worden lastiger en je zit eerder zonder brandstof. Dit is hét moment om door te ploeteren. Dwing jezelf terug naar je structuur, verzin eventueel een subplot, en doe wat nodig is, zodat je lezer betrokken blijft.

Voor elke schrijver geldt: Het Bloedsaaie Midden is het moment dat je moet bedenken waarom je de reis van schrijver naar auteur bent aangegaan. Je wilt niet alleen auteur worden. Je hebt een verhaal te vertellen. Een verhaal dat brandt in je ziel. Ja, het is lastig. Maar voorkom paniek en doe niks overhaast, zoals stoppen met schrijven. Omarm de uitdaging van het Bloedsaaie Midden als deel van het proces. Als het gemakkelijk zou zijn, kan iedereen het.

Stap 7: Maak er een daverend eind aan

Hoe zorg je ervoor dat je einde niet doodloopt? Haast je niet. Geef lezers de beloning die je hun hebt beloofd. Ze hebben veel tijd in jou en je boek geïnvesteerd. Neem de tijd om ze tevreden te stellen, zodat ze je boek dichtklappen, of je verhaal wegleggen en denken “Wat jammer dat het uit is”. Neem nooit genoegen met ‘goed genoeg’ alleen omdat jij graag wilt afronden. Wacht tot je enthousiast bent over elk woord en blijf herschrijven totdat je dat bent.

Als je einde onvoorspelbaar of onverwacht is, moet het eerlijk en logisch zijn, zodat je lezer zich niet bedrogen voelt. Je wilt je lezers blij maken met de verrassing, niet chagrijnig. Als je meerdere ideeën hebt over hoe je boek moet eindigen, kies dan voor het hart in plaats van het hoofd. Lezers herinneren zich het meest wat hen emotioneel maakt.

Stap 1: Word een zeer kritische zelfredacteur

Agenten en redacteuren zien binnen twee pagina’s, sommigen zelfs in twee alinea’s, of je manuscript het overwegen waard is. Dat klinkt pijnlijk, en dat is het misschien ook, maar zo steekt de wereld in elkaar dus moeten wij schrijvers het onder ogen zien.

Hoe zien zij vaak zo snel iets waar jij maanden, misschien jaren aan hebt besteed? Omdat ze bijna onmiddellijk kunnen bedenken hoeveel redactie en herschrijven er nodig is om die eerste pagina’s publicabel te maken. Als zij besluiten dat de investering economisch niet logisch is voor een manuscript van 300 – 400 pagina’s, is het einde oefening. De beste manier om een agent of uitgever je manuscript te laten lezen? Word een zeer kritische zelfredacteur. Dat betekent:

Zelf een boek schrijven Schrap onnodige woorden rigoureus
Kies voor het simpele woord in plaats van het woord waar de lezer een woordenboek voor nodig heeft
Verwijder dubbelingen, zoals “Hij dacht in zijn hoofd…” (Waar zou iemand anders denken?)
Vermijd het indekken van werkwoorden, zoals “bijna fronsen, soort van gesprongen” et cetera
Omzeil in het algemeen het woord ‘dat’ – gebruik het alleen als het absoluut noodzakelijk is
Ga uit van een intelligente lezer en weersta de neiging tot uitleggen, zoals “Ze liep door de open deur” (Moet ons worden verteld dat de deur open is?)
Beperk “toneelregie” (wat elk personage met elke ledemaat doet)
Vermijd buitensporig gebruik van bijvoeglijke naamwoorden
Vertoon in plaats van Vertel
In de community vind je nog veel meer voorbeelden

Hoe weet je dat je klaar bent met herschrijven en redigeren? Als je niet meer aan het herschrijven bent, maar anders gaat schrijven. Dat is niet altijd gemakkelijk te bepalen, maar zo groei je van schrijver naar auteur.

Stap 2: Vind meelezers en mentoren

Zorg dat je hulp krijgt van iemand die het allemaal al een keer heeft meegemaakt. Stel je voor dat je een mentor of schrijfcoach inschakelt die je helpt alle valkuilen van de amateur te omzeilen en jaren van pijnlijk vallen en opstaan van je leercurve afsloopt.

Zorg ervoor dat het iemand is die de wereld van schrijven en publiceren echt kent. Velen doen zich voor als mentor en coach, maar zijn daar nooit echt in geslaagd. Zoek iemand die veel wordt gepubliceerd en die weet hoe hij met agenten, redacteuren en uitgevers moet werken. Dan wordt een boek schrijven echt een feestje. Je vindt ze in Wryter.

Stap 1: Bepaal je route naar jouw manier van uitgeven

Simpel gezegd heb je twee opties als het gaat om het publiceren van je boek.

1. Traditioneel publiceren

Traditionele uitgevers nemen alle risico’s. Ze betalen voor alles, van bewerken, proeflezen, zetten, drukken, binden, omslagkunst en ontwerp, promotie, reclame, opslag, verzending, facturering en het betalen van auteursrechten.

2. Zelf een boek schrijven en publiceren

Alles is aan jou. Jij bent de uitgever, de financier, de beslisser. Alles hierboven opgesomd is aan jou. Jij beslist wie het doet, keurt het goed of wijst het af en jij betaalt de rekening. De term zelfpublicatie is echter een verkeerde benaming, want waar je voor betaalt, is niet publiceren, maar printen.

Er zit nog een heel scala tussen. Beide wegen zijn prima, afhankelijk van je omstandigheden en wat je wilt. Weet je niet zeker welke richting je op wilt? In onze publicatiemodules geven we aan waar je aan moet denken bij welke route.

Stap 2: Bouw aan je auteursplatform

Alle serieuze auteurs hebben een website. Punt. Omdat dit de realiteit is in het nieuwe publiceren:

Je hebt publiek nodig
Als je traditioneel wilt publiceren, gaan agenten en uitgevers je naam intikken in Google om te zien of je een website en volgers hebt
Als je zelf wilt publiceren, heb je een schare fans nodig
Je auteurswebsite is een hub voor je schrijfwerk. Agenten, uitgevers, lezers en fans leren er meer over jou en je werk.

Stap 3: Zorg dat je manuscript er perfect gelikt uitziet

Ongeacht of je je boek traditioneel of zelf publiceert, de juiste opmaak is van cruciaal belang.

Waarom? Omdat je door slechte opmaak op een amateur lijkt. Lezers en agenten verwachten een bepaald format bij een boek en als je eigenwijs bent en je niet aan de richtlijnen houdt, loop je meer kans om minder boeken te verkopen.

Praktische tips bij het opmaken van je boek:

Gebruik 12-punts lettertype
Gebruik een serif-lettertype; de meest voorkomende is Times Roman
Verdubbel de regelafstand
Geen extra ruimte tussen alinea’s
Slechts één spatie tussen zinnen
Lijn de tekst links uit, niet centreren
Als je ervoor kiest om een regel tussen alinea’s toe te voegen om een verandering van locatie of tijd aan te geven, centreer dan een typografisch ornament (zoals ***) op de regel
Gebruik zwarte tekst op een witte achtergrond
Marges van één inch aan de boven-, onderkant en zijkanten (de standaard in Word)
Pagineer je manuscript

Stap 4: Je flaptekst, boekbeschrijving en cover

Een belangrijke stap voor je je boek kunt publiceren zijn je flaptekst en je boekcover. Je flaptekst is zeer belangrijk. Je hebt 150 woorden de tijd om een potentiële koper ervan te overtuigen dat ze jouw boek moeten kopen in plaats van dat van de buurman. Dat doe je met een overtuigende flaptekst.

Met je boekcover moet je ervoor zorgen dat je boek opvalt. Hou er rekening mee dat veel boeken online gekocht worden. Zorg ervoor dat je titel en ondertitel goed leesbaar zijn en dat je boekcover er qua stijl en kleuren ook uitspringt. Je naam is minder belangrijk tot je een bekende schrijver bent.

Je boekbeschrijving is iets anders dan je flaptekst. Je boekbeschrijving heb je nodig voor het internet en de brochure van de uitgever voor de boekhandel. In je boekbeschrijving vertel je in 200 woorden iets over het genre van je boek en het thema. Boekverkopers krijgen zo een idee of het boek interessant is voor hun doelgroep en in welke categorie het thuishoort.

Meer tips en trucs leer je in de publicatiemodules in de community.

Zelf een boek schrijven? Je kunt het!

Een boek schrijven is een enorme taak, maar dat betekent niet dat je het niet kunt. Als je helemaal tot hier hebt doorgelezen, heb je uithoudingsvermogen. Je kunt het. Gebruik onze schrijftrainingen ervoor. Doe het stap voor stap en beloof aan jezelf dat je focust. Wie weet, misschien hou je volgend jaar rond deze tijd een gepubliceerd exemplaar van je eigen boek vast.

ik wil zelf een boek schrijven

Download dit artikel als e-book

Wil je alles nog eens rustig nalezen of als ruggensteuntje bij het schrijven houden? Download het dan gratis als e-book . Je krijgt ‘Ik wil zelf een boek schrijven’ gratis in je mailbox als PDF.