Met hagel op een olifant schieten heeft weinig zin. Jouw boek van hoog literair gehalte naar de uitgever van de boeketreeks sturen, is verspilde moeite. Bereid je goed voor voordat je je boek opstuurt, of ga zelf een boek publiceren.

Kies de uitgevers die je wilt benaderen zorgvuldig uit. Zoek uit of wat jij schrijft bij hun fonds past. Als een uitgever een bepaald fonds heeft waar jouw boek niet in past, zullen ze het zeker niet uitgeven, al is het nog zo goed. Zoek een uitgever bij jou in de buurt in plaats van je boek direct naar Bruna of Harper Collins te mailen.

Aanmelden Wryter

Bespaar uitgevers je originaliteit

Zorg dat vooral dat je boek, eigenlijk moet ik zeggen ALLEEN je boek, origineel is wat betreft thema, uitwerking en/of schrijfstijl. Houd je nauwgezet aan de eisen die een uitgever stelt aan hoe je een boek moet aanleveren. Meestal staan ze op hun website. Maak er zeker geen kermis van om maar op te vallen.

Redacteuren hebben het druk en zitten niet te wachten op jouw toeters en bellen om jezelf te promoten. Geen confetti in de enveloppe, tweehonderd paperclips gebruiken, of elke dag één pagina van je zogenaamde feuilleton faxen of mailen. Redacteuren moeten blij van je worden, niet chagrijnig.

zelf een boek publiceren

Een boek uitgeven via een uitgever is een open sollicitatie

Zie het benaderen van een uitgever als een open sollicitatie bij een werkgever die het personeel voor het oprapen heeft. Als een uitgever je boek wil uitgeven, gaat hij een werkrelatie met je aan.

Schrijver (auteur) en uitgever werken samen in het redactie- en het productieproces en de PR voor het boek. Zorg dat je professioneel overkomt. Je eerste kans om je professionaliteit te tonen is door je boek er zo professioneel mogelijk uit te laten zien.

Zorg voor een goede synopsis, een biografie en een goede begeleidende brief of mail. Wees nuchter en zakelijk in je brief zonder te overdrijven. Het is niet erg om te zeggen dat je er drie jaar over gedaan hebt.

Val op

Val vooral op door consequent te blijven schrijven. Probeer verhalen te publiceren in tijdschriften en doe mee aan schrijfwedstrijden. Bouw een ‘Schrijf CV’ op.

Vermijd clichés als zelf een boek publiceren je doel is

Als je achttien bent en eerstejaars filosofie, ben je redelijk ongeloofwaardig als je een filosofisch boek gaat schrijven over de ‘lijdensweg van je leven’. Veel mensen hebben ook de neiging te strooien met bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden. De “inktzwarte nacht” en het “azuurblauwe water” en zo. Doseer, dat vergroot je kansen bij uitgevers.

Ga geen literatuur bedrijven

Veel (beginnende) schrijvers doen verwoede pogingen literatuur te schrijven. Vertonen is noodzaak, maar soms moet je het gewoon opschrijven zoals het is. In plaats van “Een donkerblauw scherm nam de hemel over”, kun je ook schrijven “De lucht werd donker”.

Doe normaal

Ga niet leven als Herman Brood en dat vervolgens allemaal bijzonder plastisch opschrijven als een soort Jan Cremer. Je schrijfwerk wordt er echt niet beter van en gezien de genoemde twee schrijvers ben je ook niet echt origineel.

Hou je dialogen zuiver

Ga er vanuit dat mensen die in dialoog zijn, elkaar kennen. Als een uitgever zinnen leest als “Je weet toch nog wel dat papa in 1981 vermoord is?” belandt je boek op de stapel afgewezen. Personages weten dat. Ze hebben die contextinformatie echt niet nodig.

Ga op één been staan

Daarmee bedoel ik dat veel (beginnende) schrijvers moeite hebben met structuur. Zorg voor een goede, duidelijke structuur in je verhaal. Dat kan achteraf, maar het is beter om, voordat je gaat schrijven, een structuur te maken. Het vergroot je kansen bij de uitgever als je boek publiceren je doel is.

Zorg voor proeflezers

Als schrijver kun je blind zijn voor je eigen schrijffouten. Zorg dat je vreemde ogen naar je boek laat kijken. Dan kun je er de foutjes en onvolkomenheden uithalen voordat je het opstuurt naar een uitgeverij.

Hou je boek sober en zakelijk

Dat begint bij je lettertype. Comic Sans werkt echt niet. De meeste uitgevers staan direct bij de versnipperaar. Het hoeft niet bijzonder, authentiek of origineel. Het moet leesbaar zijn. Daar zitten uitgevers op te wachten. En vergeet de spelling- en grammaticacontrole niet. In de publicatiemodule “Hoe selecteer je een uitgever?” vertellen we je uitgebreid hoe je de meeste kans maakt bij een uitgever.

Check of je thema interessant genoeg is als je boek uitgeven de heilige graal is

Reisverhalen van jouw persoontje zijn leuk voor de familie, maar levert zelden een goed verkoopbaar boek op. Net zomin als therapeutisch proza. Als je schrijft ter verwerking van een trauma is dat natuurlijk prima, maar het is niet altijd interessant voor de rest van de wereld.

Om er echt uit te springen met jouw boek bij een uitgever, moet je gewoon heel erg goed zijn. Aan de andere kant, Stieg, Stephen en J.K zijn in hun beginjaren meermaals afgewezen. Als lid van Wryter sla je alle beginnersfouten over . Dan laat je al 95% van de miljoen potentiële bestsellerschrijvers achter je.

Aanmelden Wryter

Hoe kies je de juiste manier van zelf een boek uitgeven?

Met de huidige stand van de techniek zitten we in de Gouden Eeuw van het zelf uitgeven van je boek. Met een geweldig idee, enkele creatieve sappen, de vastberadenheid om je boek af te maken, professionele redactie en een robuust marketingplatform, kan je je werk over de hele wereld publiceren en verkopen.

De juiste manier van je boek uitgeven is cruciaal voor je succes. Ik wil het kort met je hebben over de verschillende soorten uitgevers en manieren van je boek publiceren. In de module “Zelf uitgeven of naar de Uitgever” leer je precies waar je op moet letten.

zelf een boek uitgeven

Traditioneel

Laten we beginnen met ‘traditioneel publiceren’. De meeste bestsellers in de boekwinkels komen van traditionele uitgevers. Ze kopen de rechten om een manuscript op exclusieve basis te publiceren en te verkopen.

Grote uitgeverijen betalen wel eens een voorschot op royalty’s, kleinere niet, behalve in uitzonderlijke omstandigheden. Deze uitgevers zijn zeer selectief. Ze geven meestal slechts een klein aantal manuscripten per jaar uit. Je royalty’s liggen vaak tussen de 8 en 12 procent maximaal.

Op deze manier je boek publiceren en op de markt krijgen is lastig. Tenzij je Kieft of Gijp heet, of de zus van Willem H. bent. Maar niet getreurd. Er zijn meer kansen.

Karakter Uitgevers

Karakter uitgeven wordt ook wel “gesubsidieerd je boek publiceren” genoemd. Het is een manier van je boek uitgeven waarbij je de uitgever betaalt om van je manuscript een boek te maken. Vaak moet je zelf een verplicht aantal boeken afnemen. Een andere mogelijkheid is het kopen van marketingdiensten van de uitgever.

Karakter uitgevers contracteren rechten op exclusieve basis. De diensten die ze aanbieden beperken zich vaak tot lay-out, ontwerp, bewerking en marketing. Grafische en digitale productie zijn meestal alleen voor meerkosten beschikbaar. Deze manier van je boek uitgeven is winst maken door diensten aan jou als schrijver te verkopen.

Als je uitgeven via een Karakter uitgever overweegt, hou er dan rekening mee dat je vooraf moet betalen, of een percentage van de totale kosten als aanbetaling. Dit kan je laatste redmiddel zijn voor je eigen boek publiceren.

Hybride uitgevers

Hybride uitgevers zitten tussen traditionele uitgevers en karakter uitgevers in. Je moet er betalen voor het boek publiceren, maar ze zijn selectief in wat ze publiceren en voegen echt waarde toe in redactie, lay-out en omslagontwerp, marketing, distributie en marketingstrategie.

Bij beide moet je betalen, maar deze tweede soort uitgever streeft ernaar je boek via conventionele distributiekanalen bij je lezers te krijgen. De truc is, zoek maar eens uit welke uitgever hybride is.

Samen je boek uitgeven

Bij deze manier van je boek uitgeven moet je als schrijver vaak ook vooraf betalen. Samen je boek publiceren gaat meestal op voor meerdere boeken. Veel uitgevers die zo werken investeren graag in de schrijver, niet alleen in één boek.

Samen je boek uitgeven noemen we in ‘partnerschap je boek publiceren’. Een van de voordelen van deze regeling is dat, hoewel het contract in weinig of geen vooruitbetaling voorziet, de royalty’s tot 50 procent kunnen oplopen. Dit is natuurlijk lekker voor jou als schrijver. Als je als schrijver al een betrouwbaar marketingplatform of een vaste fanbase hebt, is dit een geweldige optie.

Printing-on-demand Uitgevers

Met Printing-On-Demand (POD) kunnen uitgevers afzonderlijke exemplaren drukken zonder de dure drukpers te gebruiken. Offsetprinters zijn geoptimaliseerd voor het drukken van bijvoorbeeld meer dan 500 of 1000 exemplaren, maar niet voor kleine aantallen.

Traditionele uitgevers gebruiken het om uitverkochte titels weer op de markt te brengen zonder hun budget en opslagfaciliteit te belasten. Veel Karakter uitgevers gebruiken deze technologie ook.

POD is veruit de meest flexibele en kostenefficiënte manier voor het boek publiceren. De prijs per eenheid kan echter behoorlijk hoog zijn in vergelijking met andere manieren van je boek publiceren. Dit is acceptabel omdat je een beperkt aantal exemplaren wilt uitgeven.

In de publicatiemodule “Zelf uitgeven of naar de Uitgever” gaan we uitgebreid in op Printing-on-demand.

Aanmelden Wryter

Volledig zelf een boek publiceren

Dit bedrijfsmodel is transparant, aangezien jij voor alle kosten opdraait. Alle schrijvers die voor 100% zelf uitgeven, schrijven hun werk op eigen kosten. Ook het redigeren, bewerken, ontwerpen, promoten en publiceren doen ze helemaal zelf.

Meestal kun je bij zelf uitgeven pakketten inkopen, waaronder het inhuren van redacteuren, lay-out ontwerpers, omslagontwerpers en marketeers. In vergelijking met karakter uitgevers heb je als je alles zelf doet meer flexibiliteit omdat je zelf de mensen waar je mee werkt kunt kiezen.

De voordelen van zelf je boek publiceren zijn onder meer een hogere kwaliteit en meer controle bij marketingactiviteiten. Als je goed bent met sociale media en andere contentmarketing, kun je de campagne zelf beheren.

Je kunt van deze ‘Gouden Eeuw voor schrijvers’ profiteren, want je kunt ervoor kiezen om slechts één of twee exemplaren van je boek te publiceren en tegelijkertijd jezelf als auteursmerk op de kaart zetten. Je hebt genoeg opties over het hele palet van alles zelf doen, tot een samenwerking met een gerenommeerde uitgever.

eigen boek publiceren

Een eigen boek uitgeven

Steeds meer schrijvers gaan hun eigen boek uitgeven. Het is wel de lastige weg, zelf uitgeven, of je eigen boek publiceren.

Een uitgeverij zorgt er wel voor dat de boekhandel en de lezer je boek beschouwt als een teken dat het boek echt goed moet zijn. Je eigen boek uitgeven geeft je wat te bewijzen. Als je dat kunt en wilt, kan het zeker in je voordeel werken.

Waarom zelf je boek publiceren beter is

Als je er je hele leven al van droomt om een boek te schrijven, dan is zelf je boek publiceren de beste manier om je droom waar te maken. Zoals elke droom die groot genoeg is om je enthousiast te krijgen, is de droom van zelf je boek uitgeven ook groot genoeg om je bang te maken. Om je twijfels weg te nemen, heb je krachtige argumenten nodig:

Je bereikt de mensen die jij als je doelgroep ziet

Grote namen in de uitgeefwereld hebben veel kennis en kunde. Ze houden ook graag de controle. Als schrijver weet je, als het goed is, wie je doelgroep is, wat jouw wenslezers zijn. Thrillerlezers of romanlezers bijvoorbeeld.

Als je kiest voor zelf je boek publiceren, ben jij degene die de touwtjes in handen houdt en kun je je boekmarketing doen zoals die het beste is voor jouw boek. Dit heeft opwindende gevolgen, zoals je fans op maat bedienen en je eigen genre creëren.

Boeken veranderen levens. Verander het leven van de mensen die het meest belangrijk voor je zijn.

Je kunt betaalbaar zelf je boek uitgeven

Zodra je je droom over zelf je boek uitgeven de wereld in slingert, ga je mensen tegenkomen die je een ijdeltuit noemen. Zelf je boek publiceren kun je ook vergelijken met het opstarten van een eigen zaak. Je kunt je schrijversambities realiseren en er meer aan verdienen per verkocht boek.

In de module “Zelf uitgeven of naar de uitgever” gaan we in op wat je nodig hebt (geld bijvoorbeeld), hoe schrijven.community je bij staat en wat met onze (en andere) apps kunt.

Van alle artistieke dromen die je kunt hebben, is schrijven waarschijnlijk het meest betaalbaar en toegankelijk. Financiële middelen houden je bij deze droom niet tegen. Denk maar even aan J.K. Rowling. Dat kan jou ook gebeuren.

Je hoeft het niet alleen te doen

Maak je geen zorgen dat zelf je boek publiceren betekent dat je alles alleen moet doen. Je kunt het ook zien als ‘onafhankelijk je boek publiceren’. Je hebt autonomie om dat te doen wat je wilt en hulp te zoeken waar je het nodig hebt.

Als je je zorgen maakt dat je alleen bent als zelfpublicist, zijn hier enkele manieren waarop je dat niet zult zijn:

Je bent lid van Wryter: collega schrijvers op een vergelijkbaar creatief pad staan je bij met raad en daad. Verwacht geen Utopia, verwacht een community van schrijvers die samen leert en groeit.

Coaches: zelf publiceren betekent niet dat je alleen bent. Je kunt een coach inhuren om je te helpen met je boek publiceren of met boekmarketing. Of werk samen met een andere schrijver om elkaar te stimuleren.

Lezers: bij (zelf) publiceren gaat het vaak om het verlagen van de drempel tussen schrijver en lezer. Verzamel fans om je heen en hoor van hen wat ze van je boek vonden. Kun je je voorstellen hoe lekker dat voelt?

Zelf je boek publiceren geeft je de optimale mix tussen eenzaamheid en verbondenheid. Wees alleen als je creëert en ga de wereld in als je moet verbinden. Zoals Stephen King zegt: “Schrijf met de deur dicht en redigeer met de deur open”.

Je kunt zelf je weg bepalen

Zelf een eigen boek publiceren kun je doen naast al je andere verplichtingen. Als je bent zoals veel creatieve geesten, produceer je niet op bevel je beste werk. Het dagelijks leven heeft direct invloed op je vermogen om in je creatieve zone te komen en iets te schrijven wat hout snijdt.

De flexibiliteit van je eigen boek publiceren kan belangrijk zijn voor creatieve geesten:

Balans: Als je zelf publiceert is dat op basis van je eigen waarden en prioriteiten.

Creatieve controle: Als je zelf je boek publiceert, kun je je eigen visie op creatief schrijven op de wereld loslaten.

Druk: Als je goed werkt zonder externe druk, is zelf je eigen boek publiceren misschien de beste optie.

Je eigen boek uitgeven is echt het moderne onbeschreven blad. Als je totale creatieve vrijheid wilt, is dit de juiste weg.

Uiteindelijk zijn veel manuscripten te goed om ze in de vergetelheid te laten zakken. Voor elk excuus dat je verzint om je reis van schrijver naar auteur uit te stellen, of om niet (zelf) te publiceren, is er een betere reden om toch aan de slag te gaan.

Denk rustig na of je eigen boek publiceren voor jou de beste weg is. Je bedenkt vanzelf iets dat je vooruit helpt. Als je eenmaal beseft dat zelf je boek publiceren een mogelijkheid is, wat houdt je dan tegen? Ga op reis. Zet die eerste stap. Er is geen beter moment dan nu.

De belangrijkste regel bij het uitgeven van je boek in eigen beheer is: zet elke stap op een professionele manier. Nee, er is geen binnendoorroute voor het boek uitgeven! De kwaliteit moet hoog zijn, want dat verwacht je lezer!

Aanmelden Wryter

In eigen beheer uitgeven: waar moet je boek minimaal aan voldoen?

Je boek moet geredigeerd zijn door een professionele redacteur. Inhoudelijk én op spelling, grammatica, zinsopbouw, interpunctie.

Je boek heeft een aansprekende omslag nodig. De doelgroep moet zich direct aangesproken voelen door je cover.

Je boek moet qua binnenwerk zo wijze zijn opgemaakt dat je lezer ermee uit de voeten kan. Ook hier hebben we een module voor.

Je boek moet beschikbaar zijn. Hoe sneller in huis, hoe beter.

Denk na over je boekmarketing als je een eigen boek uitgeven wilt

Of eigenlijk, denk voor je een eigen boek publiceren gaat na over boekmarketing. Goede boekpromotie is van wezenlijk belang. Zonder boekmarketing, geen succes. Zodra je boek verkrijgbaar is in de boekhandel of in online winkels, begint het pas. Zorg dat je je doelgroep (je wenslezers) kent en pas daar je marketingacties op aan. De marketingmodules in schrijven.community helpen je zeker op weg.

eigen beheer uitgeven

In eigen beheer een boek uitgeven?

In eigen beheer een boek uitgeven heeft een groot voordeel: je blijft zelf de baas. Van de cover en de flaptekst tot en met de vormgeving en van de promotie tot de verkoop van je boek: jij bepaalt hoe ver je wilt gaan.

In eigen beheer je boek uitgeven kost natuurlijk geld. Als je je boek publiceert via een uitgever, zijn die kosten gedekt. De uitgever betaalt vaak een voorschot en verzorgt de promotie en distributie. Toch is je boek uitgeven via een uitgeverij vaak moeilijk.

Ben jij een Indie schrijver? Dan kies je bewust voor zelf je boek publiceren. Je wijkt af van traditionele en gebaande paden. Je houdt het schrijf-, druk- en publicatieproces zelf in de hand. De groep auteurs die de hele keten zelf in de hand houdt, is groeiende.

Uitgeverij in Nederland zoeken

Veel schrijvers willen hun boek publiceren via een uitgeverij in Nederland. Als je hier voor kiest, moet je een uitgever zoeken voor je boek.

Mijn tip? Ga terug naar de basis: Wat voor boek heb je geschreven? Welk genre? Zoek een uitgeverij die in jouw genre is gespecialiseerd. Lemniscaat is een uitgeverij voor kinderboeken. Er zijn ook uitgeverijen voor beginnende schrijvers.

De beste plek om je zoektocht te starten leggen we je uit in de community. Of schaf een van onze publicatiegidsen aan. Is er al een keer een manuscript afgewezen? Lees hier over hoe je frustratie voorkomt.

Je boek uitgeven zonder uitgever

In grote lijnen zijn dit de activiteiten die je je op de hals haalt als je een boek uitgeven gaat zonder uitgever:

Schrijven van je boek

Redigeren van je boek

Je boek opmaken en de omslag ontwerpen

Een ISBN aanvragen

Je boek drukklaar maken

Een drukker zoeken

Verkoopprijs van het boek bepalen

Je oplage bepalen

Boekhandels benaderen om je boek in de winkel te leggen

Je boek promoten

Administratie

En je hebt er natuurlijk geld voor nodig. Een van de manieren om geld bij elkaar te sprokkelen is crowdfunding. In de volgende paragrafen gaan we nader in op de basics van crowfunding om je boek uitgeven mogelijk te maken.

Aanmelden Wryter

Zelf een boek publiceren via crowdfunding: Onze lessen en tips

Het basisidee achter crowdfunding is altijd hetzelfde: Een starter probeert mensen te overtuigen hem te ondersteunen bij het realiseren van zijn idee.

Ook schrijvers maken er succesvol gebruik van om in eigen beheer een boek publiceren mogelijk te maken. In ruil krijgen de sponsoren een boek en eventueel de belofte de hoofdrol in het boek te mogen spelen.

1: Je krijgt geld om je boek te publiceren

Sommige auteurs financieren er een redacteur, vormgever of illustrator mee. Anderen vooral het drukken en distribueren van hun boek. Denk er goed over na, je kunt het geld maar één keer uitgeven.

2: Je komt er achter of er markt is voor je boek

Een tweede voordeel van crowdfunding is dat je er achter komt of jouw boek “lekker in de markt ligt”. Het succes van je campagne is zeker een indicatie voor het succes van je boek.

3: Je bereikt je wenslezers in een vroeg stadium

Met een crowdfunding campagne rondom je boek, bereik je je wenslezers in een vroeg stadium. Een crowdfunding campagne is geen goed idee als je geen uitgebreid netwerk hebt. Je mag niet verwachten dat de hele wereld ineens aan jouw boekproject meedoet.

4: Je kunt je wenslezers activeren

Crowdfunding is zeker geschikt om je wenslezers te activeren. Als je te weinig geld binnen harkt, komt je boek er per slot van rekening niet. Dit kan je wenslezers activeren om je boekproject te steunen en om anderen ervan te overtuigen dat ook te doen.

5: Je boek wordt hip en hot

Elke auteur wil dat zijn lezers hunkeren naar zijn nieuwe boek. Misschien denk je dat dit alleen voor gevestigde auteurs geldt, maar niets is minder waar.

Een goed voorbeeld hiervan is E.L. James, je weet wel, de auteur van de “Vijftig Tinten” serie. Zij begon via zelf uitgeven, tot het een hit werd en ze gecontracteerd werd door een uitgever.

Via crowdfunding kun je bereiken dat je publiek, je wenslezers, zitten te springen om de komst van je (nieuwe) boek.

6: Je zorgt voor sociale bewijskracht rondom je boek

Als je een succesvolle crowdfunding campagne voert, laat je zien dat mensen je boek steunen, het interessant vinden en bereid zijn het te kopen. Het toont aan dat je boek bestaansrecht heeft.

zelf een eigen boek uitgeven

Onze Gouden Tips

We delen een aantal gouden tips waar je aan moet denken als je via crowdfunding je boek wilt uitgeven.

Zorg dat je crowdfunding campagne bijzonder genoeg is.

Maak een plan van aanpak of een marketingplan.

Net als dat je in je boek “vertonen” toepast, moet je dat ook doen bij je campagne. Maak hem verleidelijk.

Zorg dat dit allemaal klaar is voordat je campagne start. Ook als je van plan bent om crowdfunding in te zetten voor vormgeving, is dit de beste optie. Laat ten minste de cover van je boek opmaken en probeer de kosten daarvan met je campagne terug te verdienen. Het binnenwerk kan later wel en als je boekcover later nog verandert, is dat ook prima.

Video is een “moetje” voor je crowdfunding campagne. In je auteurstrailer vertel je in 2 minuten wat je met je campagne wilt bereiken.

Houd je streefbedrag realistisch en beperk de lengte van je campagne.

Zorg voor beloningen die je campagne meerwaarde geven.

Bedenk van tevoren wat je moet doen als je campagne stilvalt.

Wees enthousiast. Laat zien dat je er vol energie in staat.

Bescheidenheid siert de mens. Ook in crowdfunding.

Blijf je ervan bewust dat je boek zichzelf niet verkoopt. De promotie van je crowdfunding campagne kost tijd en energie, net als het schrijven van je boek.

Als lid van schrijven.community krijg je in de publicatiemodule “Zelf uitgeven of naar de uitgever” een superstrak, uitgebreid en duidelijk overzicht waar je allemaal aan moet denken bij een crowdfundingcampagne.

Aanmelden Wryter

Nuttige stappen in crowdfunding voor auteurs die zelf een boek publiceren

Stap 1 – Het meeste werk heb je voordat je campagne start

Net als bij donaties speelt de relatie tussen sponsor en projectstarter een grote rol. Het werkt zelden om een relatie op het crowdfundingplatform te ontwikkelen. Als schrijver moet je al een fanbase hebben waar je ondersteuning van mag verwachten.

De vaste gebruikers van de crowdfunding portal kun je vaak wel activeren, omdat ze al open staan voor het idee. Maar dit is meestal onvoldoende voor succes. Aan de andere kant kunnen je nieuwe fans behulpzaam zijn als je boek echt uitkomt. Als je boek aan hun verwachtingen voldoet, zingt het zich rond in hun kringen en verkoop je ineens boeken aan mensen die je helemaal niet kent.

Stap 2 – Crowdfunding kost tijd

Tijdens je campagne moet je contact houden met fans en potentiële fans via alle mogelijke en onmogelijke kanalen. Dat vreet tijd en dat gaat van je schrijftijd af. Als je campagne is afgelopen, moet je je fans op de hoogte brengen. En als je boek eindelijk af is, moet je iedereen gaan bedanken. Leuk, maar intensief en tijdrovend.

Stap 3 – Crowdfunding kost geld

Allereerst moet je een perfecte presentatie maken. Heb je mensen nodig voor foto’s en video? Het is meestal gratis om een project te plaatsen. Als je project succesvol is, krijg je de rekening. Die kan oplopen tot 10% procent van het bedrag dat je hebt opgehaald.

En vergeet de belastingdienst niet. Die is meestal ook bijzonder hebberig. Afhankelijk van je persoonlijke situatie zul je belasting moeten betalen over je opbrengst. En dan heb je de bedankbriefjes nog die je moet maken en versturen.

Stap 4 – Crowdfunding heeft reclame nodig

Altijd al een paar euro willen vragen aan vrienden en familie? Dit is precies waar je je zorgen over gaat maken bij crowdfunding. Potentiële fans, die je nog niet kennen, kijken naar de dynamiek van je actie. Niemand investeert graag in een project dat vanaf de eerste dag geen geld oplevert.

Een goed uitgevoerde crowdfunding campagne maakt dat er over je boek wordt gepraat en dat creëert ‘buzz’, zoals dat in de boekmarketing zo mooi heet. Je boek wordt bekender en daarmee gewilder en dat is precies waar jij op uit bent. Zie een crowdfunding campagne daarom vooral als een middel om je boek te promoten.

Stap 5 – Schrijf teksten voor je campagne

Het echte werk is het schrijven van de teksten voor je campagne. Je hebt je doelgroep (je wenslezers) uiteraard duidelijk voor ogen. Welke teksten je nodig hebt, is mede afhankelijk van het crowdfunding platform dat je hebt gekozen.

Stap 6 – Crowdfunding verplicht

Bij een succesvolle crowdfunding actie verplicht je je ertoe om je boek te leveren. Verder moet je ook (ongeveer) de deadline halen die je hebt afgegeven. Professionals in de crowdfunding zijn wel gewend aan één of twee maand vertraging, maar je moet er tegen kunnen dat iemand je in de nek hijgt en op het beloofde boek zit te wachten.

Stap 7 – Crowdfunding heeft het juiste platform nodig

Elk platform heeft zijn voor- en nadelen. Het Amerikaanse Kickstarter is niet in het Nederlands. Op Indiegogo verdwaal je misschien omdat ze alles doen. Bij het Duitse Krautreporter heb je geen schijn van kans met je roman of thriller omdat ze vooral journalistiek doen.

In schrijven.community geven we een mooi overzicht van de mogelijkheden voor crowdfunding in de publicatiemodule “Zelf uitgeven of naar de uitgever”. Vergelijk de tarieven van de platforms en kijk via welke jij je doelgroep het beste bereikt. Aan jou de taak om het platform te kiezen dat het best aansluit bij jouw wensen en behoeften.

Stap 8 – Promoot je campagne

Als je crowdfunding campagne live staat meld je iedereen die al heeft toegezegd mee te willen doen dat dit het moment is om in te stappen. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen van je campagne afweten. Het mooiste is om aandacht te krijgen van invloedrijke schrijvers, of specialisten over jouw onderwerp.

Je boek uitgeven via crowdfunding kost je bloed, zweet en tranen. Onderschat dat vooral niet. Het is wel een effectieve én leuke manier om je boek te publiceren. Dan staat je een leerzame episode te wachten op je reis van schrijver naar auteur.

Aanmelden Wryter