Je boekcover is megabelangrijk. Ook voor gevestigde auteurs, want er liggen per jaar zo’n 25.000 verschillende nieuwe boeken in de winkel. Geen enkele lezer lukt het om ze alle 25.000 te lezen. Maak daarom van je boekcover een blikvanger, een Killer Cover. Mensen pakken een boek met een intrigerende boekcover eerder op.

Aanmelden Wryter
Inhoud, boekcover, titel en flaptekst moeten elkaar versterken. Op zoek naar een boek kijken lezers gegarandeerd naar de cover. Een goede boekcover draagt enorm bij aan het succes van je boek. Goede voorbeelden van sterke boekcovers zijn ‘De Krijtman’ van C.J. Tudor, de boeken van Santa Montefiori en ‘Het’ van Stephen King. Zorg dat jouw boekcover ook een Killer Cover wordt.

Uitstraling

Een goede boekcover verraadt binnen 3 seconden waar je verhaal over gaat en roept bij de lezer direct een bepaald gevoel op.

Een uitgever besteedt veel tijd en zorg aan een boekcover. Als je ervoor kiest om in eigen beheer uit te geven, is het verstandig om dat ook te doen. Een professionele vormgever kost natuurlijk geld, maar het is een investering die zich terugverdient. Samen met de vormgever kun je de boekcover ingrediënten zo invullen dat je lezers echt verleidt.

Je Killer Boekcover
Zoek de juiste afbeelding voor je boekcover

10 boekcover ingrediënten in vogelvlucht

  1. De titel van je boek
  2. Het genre
  3. De afbeelding
  4. Een referentie op de voorflap
  5. Een referentie of quote op de achterflap
  6. De flaptekst
    De flaptekst moet je goed indelen. Een goede flaptekst draagt bij aan een professionele uitstraling.
  7. Bio van de auteur
  8. De rug van je boekcover
    De rug van je Killer Cover is belangrijk in de winkel. In de marketingmodule Een Killer Cover leggen we precies uit hoe je optimaal gebruik maakt van de kansen die de rug van je boekcover biedt.
  9. Kleurgebruik
  10. Design
    Het design van je cover moet kloppen. Je lezer zoekt ernaar. Kleuren en plaatjes zijn er heel belangrijk bij.

In Wryter besteden we een complete marketingmodule aan het maken van een onweerstaanbare boekcover. De bovenstaande 10 ingrediënten worden in die module flink uitgediept. Dat is nog steeds geen garantie voor succes, maar het draagt er zeker aan bij.

Hoe koop jij een boek?

Zorg ervoor dat je titel vanaf 2 meter leesbaar is. Als je Gijp, Kieft, King of Holleeder heet, zet je je naam levensgroot op de cover. Want dan is de schrijver het belangrijkste verkoopargument.

In boekwinkels en op internet loer ik langs boeken. Prachtige, ontroerende, sfeervolle en spannende boeken. Of boeken die stijf staan van de kennis. Over hogere verkopen, rust en ruimte, meer balans in m’n leven. De nieuwe King, Verhoef, of de laatste van Gabriel Garcia Márquez.

En ik loer naar kopers. Waar lopen ze heen? Welke boeken bekijken ze? Voelen en ruiken ze aan boeken? Blijven ze hangen bij de tafel met bestsellers? Lezen ze de achterflap voor ze naar de kassa lopen? Of juist de eerste alinea of pagina?

Een bestseller is fantastisch, een everseller is nog veel beter. In veel boekwinkels liggen de bestsellers, of verwachte bestsellers, pontificaal in de winkel. Je kunt er niet omheen. Ligt jouw boek erbij? Dan is dit zeker goed voor de verkoop. De meeste lezers kijken toch even.

De bewuste koper

Sommige lezers zoeken specifieke titels of auteurs. Ze kopen gericht. Dan moet je geluk hebben als je ze kunt verleiden ook jouw boek mee te nemen. Andere lezers mogen graag grasduinen in boekwinkels. Zeker op stations en vliegvelden. Daar liggen de kansen. Die lezers hebben meer tijd (waarschijnlijk) en dan moeten jouw titel, boekcover en flaptekst superovertuigend zijn.

Genre

Sommige mensen lezen alleen een bepaald genre, of een bepaalde schrijver. Of alleen literatuur. Die lopen naar een bepaalde kast of tafel in de winkel als eerste stap in hun selectieproces. Daarna begint jouw kans om ze over te halen jouw boek mee te nemen en niet dat van de schrijver of schrijfster die naast je ligt.

Dat doe je met je titel, boekcover, kleurgebruik, vormgeving, flaptekst en je eerste alinea. Veel lezers lezen in de winkel de eerste alinea (als je geluk hebt de eerste pagina) en weten of het iets voor ze is. Laat de lezer midden in het verhaal ploffen (media res met een duur woord) en zorg ervoor dat hij of zij verder wil lezen. Dan heb je kans dat je boek meegaat naar de kassa.

Meer boeken verkopen

Boekmarketing, PR en verstand hebben van hoe boekwinkels, kleuren en flapteksten werken is belangrijk. Ze dragen allemaal bij aan de glorie van je boek. Hoe beter je bent voorbereid, naast dat je een kwalitatief goed boek moet schrijven natuurlijk, hoe meer invloed jij hebt op de verkoop van je boek.

Grafische ontwerpers die goed thuis zijn in boekontwerp, kunnen ervoor zorgen dat jouw boek zich onderscheidt van de rest. Ze weten hoe je foto’s en pagina’s voor een printer moet voorbereiden en kunnen je veel geld besparen.

Zoek iemand die teksten of manuscripten redigeert, bewerkt en proefleest als baan of als ondernemer. Als schrijver sta je vaak te dicht bij het onderwerp. Een extern perspectief van een professional kan dan een uitkomst zijn.

Je bent gemakkelijk verblind als je verliefd bent op je boek. Probeer eerlijk voor jezelf de financiële haalbaarheid van je boek in te schatten voor je besluit in eigen beheer te publiceren. In het ideale geval ligt je verkoopprijs op minimaal vier keer je kostprijs.

In de marketingmodule een Killer Cover en in verschillende publicatiemodules gaan we er dieper op in.

Wryter Module Boekmarketing
In Wryter besteden we veel aandacht aan boekmarketing

Fouten in je boekcover

Je boekcover is het eerste dat lezers zien. Ondanks het oude gezegde zullen lezers het gebruiken om te beoordelen of ze meer willen weten of besluiten dat je boek niet voor hen is.

Vanuit het perspectief van de lezer is een verleidelijke boekcover er eentje die ervoor zorgt dat hij het boek wil lezen. Genre speelt een grote rol in dit proces en de toon van je verhaal helpt bij het dicteren van welke emotie je moet overbrengen. Een andere grote factor bij het ontwerpen van je Killer Cover is fouten voorkomen.

Stel dat je een hond op je omslag hebt. Zorg voor het juiste ras, maar het hoeft niet precies dezelfde hond te zijn. Kom je in de buurt, dan is dat voldoende. Lezers vergelijken de omslag niet met je beschrijving. Als je omslag een brunette heeft, maar je verhaal gaat over een meisje met blond haar, dan zullen lezers daar commentaar op geven.

Als het je doel is om (veel) boeken te verkopen, kies dan voor een omslag die lijkt op bestseller covers in je genre. Net als alle andere producten moeten boekcovers de ontwerp- en genreconventies en stijlfiguren volgen, zodat lezers weten welk type boek van jou is. Als je boek in niets lijkt op wat ze kennen en niet op het genre lijkt, slaan ze het over.

Aanmelden Wryter

Lettertype en plaatsing op je boekcover

Je lettertype en de plaatsing ervan kan je boekcover maken of breken. Als je een basisbeeld met uitstekende typografie hebt, zal dat altijd krachtiger zijn dan een episch beeld met een vreselijk lettertype en foute plaatsing.

Soms denken auteurs (of uitgevers) dat ze moeten opvallen door het lettertype. Dan voegen ze gekke effecten, kleuren of slagschaduwen toe om de titel eruit te laten ‘springen’. Je wilt echter niet dat je titel en auteursnaam over de afbeelding heen staan als een soort van ‘Oh ja, bijna vergeten’.

In de marketingmodule een Killer Cover leer je hoe je de juiste combinatie van vormgeving, kleurgebruik en fonttypes combineert.

Maatwerk voor verschillende boektypes

Er zijn in sommige opzichten verschillen in omslagontwerp tussen traditionele en in eigen beheer uitgegeven boeken.

Uitgevers hebben toegang tot exclusievere afbeeldingen, duurdere voorraad en kunnen gemakkelijker een fotoreportage regelen voor een Killer Cover. Daarom kunnen covers van traditionele uitgevers meer unieke elementen hebben.

De kwaliteit kan variëren, want als je zelf publiceert, heb je de keuze om het zelf te doen of iemand in te huren. En als je voor het laatste kiest, zijn er talloze mensen die hun diensten aanbieden, dus de kwaliteit varieert. Traditionele uitgevers hebben meestal hun vaste ontwerpers en hun kwaliteit is vergelijkbaar van boek tot boek.

thumb-3055702_1280
Check, check en dubbelcheck

De checklist

Voordat je zelfs maar op zoek gaat naar een omslagontwerper of op zoek gaat naar een standaard cover om te kopen, moet je de volgende dingen over je boek weten.

Het genre

Dit lijkt eenvoudig, maar het is verbazingwekkend hoeveel auteurs niet zeker zijn. De meeste auteurs beseffen het misschien niet, maar het genre is een zeer belangrijk aspect van een boekcover. Zelfs als je een genre-overschrijdend boek schrijft is het belangrijk om te kiezen welk genre meer domineert in het verhaal.

Doelgroep

Het verkleinen van je doelgroep helpt je bij het ontwerp van je boekcover en bij je marketinginspanningen. Als je naar de Harry Potter-serie kijkt, kunnen alle leeftijden ervan genieten, maar de primaire doelgroep is kinderen van middelbare schoolleeftijd.

Toon en sfeer

Het kennen van de algemene toon van je boek is erg belangrijk. Als je je boek omschrijft als luchtig en donker, dan weet de ontwerper van je boekcover niet welk aspect belangrijker is om op de omslag weer te geven.

Je wilt er ook voor zorgen dat je lezer weet wat hij kan verwachten als hij je boek koopt of leent. Als je de omslag er blij uit laat zien, maar het is een serieus, zwaar verhaal, richt je je op het verkeerde publiek, wat kan leiden tot slechte recensies.

Emotie

Lezers voelen zich aangetrokken tot covers die hen direct een emotie bezorgen. Of het nu liefde, angst, verdriet, nieuwsgierigheid, kracht, verraad, kalmte, gevoel voor avontuur is.

Als je de juiste emotie op je Killer Cover kunt vastleggen, kun je een lezer sneller in het hart raken. Door emotie, toon, sfeer en doelgroep aspecten te verfijnen, bereid je jezelf voor op een goede ervaring met de ontwerper van je boekcover. Aan de slag!

Aanmelden Wryter