Leven zonder conflict staat gelijk aan gelukzaligheid.

Mijn vriendin en ik zijn meer dan dertig jaar bij elkaar. We zijn niet alleen geliefden, maar we zijn ook vrienden. We houden van elkaar en kijken ernaar uit om elke dag opnieuw contact te maken.

Natuurlijk zijn we het niet over alles eens, meestal niet zelfs. Als een meningsverschil lastig wordt, strijden we op het scherpst van de snede om te zien wie als eerste de lucht kan klaren. Dat is een prachtige manier om te leven en lief te hebben.

Zoals de meeste mensen probeer ik in het dagelijks leven conflicten te vermijden. Ik haat confrontaties. Ik ga graag met mensen om en probeer “vrede te hebben met iedereen”. Niet altijd gemakkelijk, dat verzeker ik je.

En dus herhaal ik, leven zonder conflict staat gelijk aan gelukzaligheid.

Horen over een geweldige relatie zoals die van Karin en mij kan je hart verwarmen, maar wil je er ook over lezen? Niet heel lang, gok ik. Ik ben zelf auteur en ik weet zeker dat een verhaal zonder conflict donders saai is.

Lezers houden van conflicten.

Het houdt ze op het puntje van hun stoel. Conflict is de motor van fictie. Hoe meer hoe beter. Dat betekent niet dat je een wereldoorlog, of man-tegen-man-gevechten nodig hebt, tenzij ze passen in je verhaal. Sarcasme, passief-agressieve opmerkingen, of persoonlijk verraad kunnen net zo goed werken.

Veel verschillende vormen van conflict kunnen je verhaal opfleuren. Elke keer dat je verhaal vastloopt, injecteer je er een conflict in en kijkt toe hoe het je verhaal tot leven brengt.

De volgende keer dat je verhaal vastloopt, of zonder prik (wie heeft er geen hekel aan prikloze cola?) lijkt te zitten, heb je misschien personages die het over alles eens zijn. Saai! Laat een van hen iets aardigs en hartelijks zeggen, zoals: “Fijne dag, hè?” Laat de ander dan zeggen: “Oh, natuurlijk, voor jou uiteraard wel.”

Het eerste personage, en je lezer, zal terugdeinzen en zich afvragen: waar ter wereld komt dat ineens vandaan? Pak van daaruit de dialoog op en onderzoek wat het probleem is. Dat is conflict. Dat zorgt voor spanning. En spanning resulteert in het omslaan van pagina’s.

Hoe je conflict het beste kunt gebruiken

De twee soorten conflict – intern en extern – spreken voor zich.

Een intern conflict is een strijd met iemands eigen demonen en gevoel van eigenwaarde. Een extern conflict is het obstakel of de uitdaging waarmee een van je personages wordt geconfronteerd: Wat heeft hij of zij nodig, wat staat er op het spel en wat staat er in de weg?

Interne en externe conflicten beïnvloeden elkaar natuurlijk. Om een voorbeeld te noemen, als de beste vriend van een bergbeklimmer sterft door een lawine (externe gebeurtenis), kan hij ermee worstelen of hij zelf weer durft te gaan klimmen.

5 soorten

  1. De Mens versus Zichzelf: Een externe gebeurtenis kan het conflict veroorzaken, maar de strijd is binnenin.
  2. De Mens versus de Natuur: een strijd om te overleven in een vijandige of dystopische omgeving, de elementen, dieren of een ramp.
  3. Man tegen Man: De klassieke Held tegen de Schurk.
  4. De Mens versus de Maatschappij: Je hoofdrolspeler kan de strijd aangaan met de overheid, de samenleving, een autoriteit, of een factie met speciale belangen, zoals de NCTV of een andere geheime dienst.
  5. De Mens versus Bovennatuurlijk: Populair in sciencefiction, fantasy en horror. Je personages kunnen buitenaardse wezens, weerwolven, dinosauriërs of tovenaars tegenkomen.

Hoe creëer je een geloofwaardig conflict

Als je belangrijkste karakter te gemakkelijk succes boekt, zijn je lezers ontevreden. Vermijd dit door jezelf af te vragen:

1. Wat wil mijn hoofdrolspeler het allerliefst?

Zorg ervoor dat de inzet hoog genoeg is om je hele boek (triller of roman maakt niks uit) te dragen. Als je personage wanhopig een promotie wil en die niet krijgt, kan dat interessant zijn. Het is waarschijnlijk geen verhaal waar je een heel boek mee kunt vullen.

Als hij een baan moet vinden, of zijn huis, en/of zijn vrouw verliest, is de inzet groot genoeg voor een boek.

2. Wie of wat staat in de weg?

Tal van obstakels zouden succes bijna onmogelijk moeten maken voor je hoofdrolspeler.

Mega-bestsellerschrijver Dean Koontz adviseert dat alles wat je personage onderneemt om obstakels uit de weg te ruimen, ze alleen maar groter en breder zouden moeten maken. Zijn enige voorbehoud is dat elke escalerende uitdaging plausibel moet zijn en niet het resultaat van pech of toeval.

3. Welke persoonlijke gebreken in je karakters maken succes moeilijk?

Lezers kunnen zich niet verhouden tot perfectie. Zwakke punten in iemands persoonlijkheid of gedrag creëren interne en externe conflicten. Ze maken je personage herkenbaar en toegankelijk voor de lezer.

4. ZWelke interne worstelingen moeten je personages overwinnen?

Wordt je personage geconfronteerd met angst, vecht hij tegen depressies, probeert hij zijn onzekerheid te overwinnen?

5. Hoe gaat jouw hoofdpersoon uiteindelijk winnen?

Wat leidt tot een bevredigende conclusie? Hoe zal je personage groeien? Wat zal hij leren? Dit is de manier om meeneemwaarde in te bouwen voor je lezer.

Wees er niet bang voor

Sommige schrijvers zijn zo afkerig van persoonlijke conflicten dat ze er ook niet over schrijven. Geloof me, dat kan de doodsteek zijn voor je publicatievooruitzichten.

Elke keer dat je verhaal vastloopt of vlak aanvoelt, is een gebrek aan conflict meestal de boosdoener. Een injectie van conflict bouwt de spanning op die nodig is om je lezers pagina’s te laten omslaan.

Laatste update 9 January 2023 door Edwin

Waarom conflict je verhaal voortstuwt
Tagged on:                                                                                     

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *