De voordelen van je boekmarketing oppakken voor dat je boek af is, zijn duidelijk. Behalve het schrijven van een geweldig boek en het maken van een mooie omslag, is er één universele waarheid: je moet je zelf je boekmarketing oppakken en je boek promoten. Niemand anders gaat het voor je doen.

En laat me duidelijk zijn: simpelweg je boek in internetwinkels beschikbaar maken is geen boekmarketing. Dat is distributie. Dat is belangrijk, vergis je niet, maar hoe zorg je ervoor dat mensen je boek vinden en kopen? Dat moet je zelf doen. Ja, je kunt het uitbesteden, maar de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf.

Gelukkig snappen de meeste auteurs het. Ze begrijpen dat verkoop en marketing deel uitmaken van het werk van een auteur en als je in eigen beheer uitgeeft zeker.

Maar met zoveel beschikbare informatie over boekmarketing, is het moeilijk om te bepalen wat te doen of waar te beginnen. Het kan overweldigend zijn, dus ga ik proberen je benadering van boekmarketing en het promoten van je boek eenvoudiger te maken.

Wanneer moet je boekmarketing oppakken?

Zeker als je zelf publiceert is je boekmarketing oppakken cruciaal. Je kunt er niet vroeg genoeg beginnen. Een Amerikaanse enquête onder 9000 schrijvers die zelf publiceren wees uit dat van de schrijvers die een leuk inkomen verdienen met hun boek, 83% aangeeft dat je je boekmarketing moet oppakken ver voordat je boek klaar is als je succesvol wilt worden.

Als je vroeg begint, zijn er veel dingen die je kunt doen om je boek te promoten. Ik weet dat je klaar moet zijn met het schrijven van je manuscript en dat je het moet laten redigeren, zodat je niet een groot percentage van je tijd aan marketing kunt besteden. Ik zal me concentreren op drie gebieden waarvan ik denk dat ze de moeite waard zijn als je er tien minuten per dag mee bezig bent.

Netwerken

Richt je vroege marketinginspanningen vooral op netwerken. Nu heb ik het niet over de cocktailevenementen na sluitingstijd die we hadden toen iedereen in kantoren werkte en je van die funky kleine naamplaatjes had en je visitekaartjes aan het uitdelen was.

Ik wil dat je meer inclusief denkt. Ik wil dat je nadenkt over het verzamelen van mensen die VVB’s worden: Vrienden Van je Boek.

Schrijversorganisaties

Begin groot. Denk aan schrijversorganisaties of verenigingen. Er zijn een aantal geweldige naast Wryter. Je kunt de Alliance of Independent Authors (ALLi) benaderen. Dit is een in de UK gevestigde organisatie die adviezen en informatie geven.
Denk erover om lid te worden van dit soort organisaties. Zo kun je mensen ontmoeten en je naam bekend maken, of contact leggen met mensen die je kunnen helpen.

Succesvolle auteurs en influencers

Dit gaat ook over het benaderen van auteurs en mensen met een groot aantal loyale volgers op social media. De lezers die hen volgen, kunnen heel goed jouw lezers worden.

Ik ken niemand die slechts boeken leest van één auteur. Ze houden van een genre, of ze houden van een stijl van schrijven. Misschien houden ze van een onderwerp – en auteurs zijn over het algemeen open en vriendelijk en bereid om met collega-schrijvers om te gaan.

Als je non-fictie schrijft, kunnen er instellingen of academische groepen zijn waar je je bij wilt aansluiten. Zo kun je de opinieleiders in je interessegebied leren kennen. Ideaal voor als je boekmarketing wilt oppakken En er kunnen journalisten zijn die verslag doen van de boekenscène. Probeer ze al vroeg in je boek te interesseren.

Maillijst

Hier hebben we al eerder over geschreven. Het bouwen van een maillijst is een krachtige netwerk- en marketingtool. Deze tool sluit goed aan bij netwerken en moet je ver voordat je aan je boekpresentatie gaat denken, oppakken.

Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Ik denk dat veel mensen geïntimideerd zijn door SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie. Niemand verwacht dat je een expert bent op het gebied van SEO. Het is handig om enkele van de belangrijkste punten te kennen en te weten wat je kunt doen om je SEO te optimaliseren bij je publicatie-inspanningen. Het begint met je zoekwoorden. Zoals ik al zei, ze zijn de sleutel tot je succes.

Zoekwoorden zijn woorden en woordgroepen die mensen helpen je boek te vinden. Als mensen woorden intypen in een zoekmachine, zoals Google of Bing, kun je ze met de juiste set zoekwoorden naar een pagina leiden die over jouw boek gaat. Zij zoeken informatie over een bepaald onderwerp, jouw boek gaat erover en met de juiste set zoekwoorden kun je voor een match zorgen.

Een blog is een fantastische manier om de concepten achter SEO te benutten. Je kunt er aardig wat content mee posten, wat je kans om ontdekt te worden vergroot. Misschien werk je zes dagen per week aan je manuscript en op de zevende schrijf je een post op je eigen blog, of een gastpost op die van iemand anders.

Ten slotte, als je je eigen website of je eigen blog hebt, kun je links delen met andere invloedrijke blogs of websites. Het is handig dat ze gerelateerd zijn aan de onderwerpen en thema’s in je boek.

Social media

Het gebruik van social media voor boekpromotie betekent niet dat je de hele dag op Facebook moet zitten. Social media is een andere manier om ontdekt te worden. Vind het platform dat voor jou het meest logisch is.

Het gaat er niet om een meester te zijn in alle verschillende social mediaplatforms (en degenen die in de toekomst zullen komen). Kies wat goed voelt voor jou en je boek. LinkedIn is misschien het beste voor zakelijke boeken of zelfhulpboeken, maar als ik een gedichtenbundel schrijf, is mijn publiek waarschijnlijk ergens anders te vinden

Leid een stam

Je hebt geen miljoen volgers nodig om succesvol te zijn. Ik onderschrijf Seth Godins definitie van een stam. Hij zegt dat je maar twee dingen nodig hebt om een stam te vormen: een gedeeld belang en een middel om te communiceren.

Het verschil tussen een stam en een menigte is de aanwezigheid van een leider en een effectieve manier om met elkaar te praten. Social media geven je de mogelijkheid om die persoonlijkheid te hebben en het soort mensen aan te trekken die waarschijnlijk lezers zijn. Identificeer ze en begin met elkaar te communiceren voordat je boek af is.

Lever een bijdrage

Misschien wil je wat delen van je boek. Soms wil je misschien je personages laten spreken. Begrijp in elk geval dat het niet altijd over jou kan gaan.

De beste manier om erover na te denken, is door je voor te stellen dat je naar een feestje gaat. Je loopt niet zomaar naar iemand toe en zegt: “Hallo, mijn naam is Piet, wil je mijn boek over eenden kopen?” Nee, je gaat het gesprek aan en draagt bij aan de uitwisseling van ideeën.

Maak je geen zorgen als je maar een Twitter-publiek van vierhonderd mensen hebt. Er zijn marketeers die zeggen dat je stam zo klein kan zijn als honderd, zolang de kwaliteit er maar is.

Je boekmarketing oppakken moet je direct doen

Roep vroeg en vaak iets over je boek. Dat is de boekmarketing oppakken zoals de meeste succesvolle auteurs doen. Netwerk, verzamel vrienden rondom je boek en begrijp elementaire SEO. Het kan een enorme impact hebben op het verkeer op je boekverkooppagina en je verkoop.

Identificeer de meest effectieve en efficiënte social mediaplatforms, zodat je je op je gemak voelt terwijl je boek wordt gelanceerd en al een stam hebt.

Laatste update 1 August 2022 door Edwin

Je boekmarketing oppakken moet je direct mee beginnen (hier lees je hoe)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *