Dit is de laatste blog (voorlopig) over mijn persoonlijke ervaring met de Reis van de Held. Ik vond het een mooie reis, zeker het eerste deel: het bedenken en schrijven van ‘25’. Het tweede deel, het uitgeven en boekmarketing, ligt me een stuk minder. Misschien is het angst dat het mislukt? Of ik heb gewoon meer affiniteit met het schrijven zelf.

Boekmarketing

Als ik een ding geleerd heb de afgelopen paar jaar is dat boekmarketing ontzettend belangrijk is om een boek te verkopen. Je bouwt niet zomaar een trouwe schare fans op voor je verhalen of boeken.

Het is hard werken en veel lawaai maken rondom je boek en de mensen die me kennen weten dat me dat minder goed ligt. Eens een nuchtere Groninger, altijd een nuchtere Groninger.

Aan de andere kant, het is ook wel interessant om te kijken hoe het proces van boekmarketing verloopt.

Ga ik hetzelfde doen als bijvoorbeeld Mark Dawson, een Britse schrijven die enkele honderden van zijn eigen boeken inkocht om in de bestsellertop 10 terecht te komen? Of is het voor mij beter om m’n boekmarketing aan te pakken zoals ik marketing meestal aanpak: laten zien dat ik ter zake kundig ben en vervolgens veel content de wereld in slingeren.

Ik neig voorlopig naar het laatste.

Uitgeven

Het boek ‘25’uitgeven is veel minder een probleem. Je kunt alles zelf doen tegenwoordig, inclusief het aanvragen van een ISBN-nummer. Uitgevers hebben natuurlijk wel bepaalde voordelen. Uitgeven is voor schrijvers natuurlijk wel het Elixer.

Ik zou ‘25’ makkelijker in de boekwinkel krijgen als het zou worden uitgegeven door een officiële uitgever. Het redactieproces, waar ik een broertje dood aan heb gekregen, van ‘25’ zou een stuk makkelijker zijn verlopen. Zomaar twee voordelen die ik echt wel als significant zie.

Uitgevers hebben ook nadelen. Te beginnen met de beruchte ‘slush-pile’. Er worden heel erg veel goede en slechte boeken geschreven en de uitgever moet maar zien dat hij of zij de krenten uit pap vist. Daar komt bij dat de meeste uitgevers hooguit enkele tientallen boeken per jaar uitgeven. Logisch, want de meeste boeken zijn slecht voor de winstgevendheid.

Wat zijn jouw ervaringen met uitgeven en boekmarketing? Doe je alles zelf, of heb je een uitgever die je ondersteunt? Ik hoor het graag van je.

We horen graag jouw mening. Als je het leuk vindt om me te volgen, kun je je ook aanmelden voor de nieuwsbrief van Wryter. Dan mis je in elk geval niks. Als je mijn schrijven wilt volgen, kun je terecht op Edwinbierling.nl.

Laatste update 27 December 2023 door Edwin

Mijn Reis van de Held – Uitgeven en boekmarketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *