Een krachtig onderdeel van je boekmarketingplan zou het verzamelen van boekrecensies moeten zijn. Het is niet altijd gemakkelijk om te doen, maar hier zijn enkele ideeën om ze te verzamelen.

Boekrecensies zijn er altijd al geweest. Een 9e-eeuws werk van Constantinopel Photius is samengesteld uit 279 recensies van boeken die hij las, wat het de eerste reeks boekrecensies maakt.

Auteurs hebben een haat-liefdeverhouding hebben met boekrecensies en recensenten. Toch zijn boekrecensies ongelooflijk belangrijk voor je boekmarketingplan, dat ook het volgende moet omvatten:

  • Distributie
  • Metadata optimalisering
  • Een auteursplatform
  • Een auteurswebsite
  • Twitter en andere social media profielen
  • Je eigen blog
  • Een promotiebudget

Boekrecensies bieden sociaal bewijs

Succes leidt tot succes. Dat is eigenlijk wat beoordelingen doen. Ze geven je initieel succes, maar ik hou van een recentere term om te beschrijven wat beoordelingen bieden: sociaal bewijs.

Dus, ja, dit zijn vrij basale dingen – je krijgt veel recensies, je lijkt populair. Het is de menselijke natuur dat andere mensen nieuwsgierig worden: “Oh, dit boek heeft veel recensies. Ik moet het lezen om te zien of het klopt.”

Dit kan leiden tot een sneeuwbaleffect. Zelfs als het niet allemaal vijfsterrenrecensies zijn.

De algoritmen van internetboekwinkels

Amazon (en Bol en anderen) erkennen hoe belangrijk recensies zijn. Ze hebben geavanceerde algoritmen die zoeken naar het aantal recensies dat een boek heeft en wat de beoordelingen zijn. Een groot aantal goede recensies brengt je hoger in de ranglijst.

Het gaat dus niet alleen om deze recensies die op de pagina van je boek verschijnen. Amazon en Bol helpen je ook door je boek aan lezers te laten zien naarmate je meer positieve recensies krijgt.

En het zijn niet alleen individuele lezers. Boekenclubs, boekwinkels, bloggemeenschappen, zelfs filmmakers die op zoek zijn naar een boek waar ze een optie op kunnen nemen, zien dit. Recensies vergroten je bekendheid. Het is dus meer dan alleen ervoor zorgen dat er leuke dingen over je boek geplaatst worden.

Maar vergeet niet dat mond-tot-mondreclame de beste vorm van marketing is.

Recensenten zijn influencers

Meer dan 50 procent van de boeken wordt tegenwoordig verkocht via het internet. Daarom is het steeds belangrijker boekrecensies te scoren van influencers en recensenten. Ik raad je aan tijd en moeite te besteden aan het krijgen van beoordelingen om de bal aan het rollen te brengen.

Ik adviseer je om te beginnen met het maken van een “review-vragenlijst” en 30-60 minuten per dag te besteden aan het werven van recensenten. Wie staan er zoals op die lijst?

  • Je vader en moeder en andere familieleden
  • Je beste vrienden
  • Betaalde schrijvers van boekrecensies
  • Volstrekt onbekenden die een boekrecensie willen schrijven

Regels voor boekrecensies

De regels voor boekrecensies op de grote platforms veranderen voortdurend. Bestudeer ze en hou je eraan, anders wordt je misschien van het platform gegooid. Reken maar ze checken of het een echte recensie is. Zeker in verband met nieuwe wetgeving die eraan zit te komen over de verantwoordelijkheid voor de echtheid van een recensie.

Bedrog

Nog niet zo lang geleden ontstond er een rel rondom een Britse schrijver. Zijn boek steeg naar de achtste plaats in de Britse bestsellerlijst.

Mooi, hoor ik je denken.

Verkeerd gedacht. Hij bereikte zijn sprong naar de top 10 door honderden exemplaren van zijn eigen boek zelf te kopen. Zijn argument was “het boek door te verkopen aan lezers die er om vroegen”.

Niet doen. Je verpest je kansen op een leuke plek in de bestsellerlijst ermee en je lezers zullen het niet waarderen.

Goedkope neprecensies: een waarschuwend verhaal

Als je denkt dat je een goedkope recensies kunt kopen en je Bol-pagina ermee kunt vullen, lees dan dit verhaal over indie-auteur John Locke. Een jaar of tien geleden lanceerde hij een carrière in eigen publicaties. De start was traag en ineens gingen zijn verkopen door het dak.

Hij had vier titels in de Bestseller Top 10, verkocht meer dan een miljoen e-boeken, en werd door de uitgeverswereld gevierd als de eerste in eigen beheer uitgegeven auteur die echt veel succes behaalde.

Hij had zelfs het lef om een boek te schrijven: Hoe ik 1 miljoen e-boeken verkocht in 5 maanden. Locke vermeldde al zijn harde werk en prijsstrategieën en… het was gewoon niet waar.

The New York Times publiceerde in 2012 het artikel ‘De beste boekrecensies die je kunt kopen’ en noemde John Locke als voorbeeld. Het bleek dat hij een website gebruikte voor het verzamelen van boekrecensies. Voor zo’n 5 dollar per stuk kocht hij 300 boekrecensies die gewoon volledig nep waren en laadde ze op zijn Amazon-pagina.

Dat zette het algoritme aan het werk: ‘Het lijkt erop dat hij populair is’. Zijn boek werd aan meer mensen getoond, waardoor meer mensen zijn boeken kochten. Het was allemaal nep. Vervolgens werd hij belasterd door de uitgeversgemeenschap. Daarna ging Amazon echt aan de slag om te bepalen welke boekrecensies legitiem waren en welke niet.

Betaalde en onbetaalde boekrecensies

Amazon en Bol accepteren onbetaalde en betaalde recensies. Klantrecensies worden geschreven door een lezer – iemand die idealiter je boek heeft gekocht en een aantal sterren (1-5) toekent.

Een professionele boekrecensies wordt geschreven door een professionele recensent of expert binnen een genre. In ga niet verder in op betaalde recensies. Je krijgt waarschijnlijk een gunstige boekrecensies als je ervoor betaalt, maar dit is niet gegarandeerd. Ik ken mensen die slechte recensies hebben gekregen. Goede recensiebureaus lezen de boeken echt en hun recensies zijn serieus redactioneel.

Goede boekrecensenten vinden

Zoek op internet naar ‘boekrecensent’ of ga naar Amazon of Bol. Ze vermelden de beste recensenten. Filter op boekrecensenten en klik op de links om te zien wat ze hebben beoordeeld.

Fervente lezers volgen vaak hun favoriete recensenten. Als een recensent vijf boeken heeft beoordeeld die een lezer geweldig vindt, gaan ze de recensent volgen om hen te helpen nieuwe boeken te ontdekken.

Kijk op de website van de recensent en lees hun inzendrichtlijnen. Alle recensenten zijn anders, sommigen willen een hoofdstuk, een zin, een paar zinnen… geef ze wat ze willen en hoe ze het willen.

Pakket

Stel wat ik noem een pakket samen, dat een pitchbericht voor de recensenten bevat. Pas het aan om het zo persoonlijk mogelijk te maken.

Een voorbeeldbrief zou kunnen zijn:

Beste [naam recensent],

Mijn naam is Jonas van Dijk. Mijn nieuwste thriller, Negen moorden, Negen wapens, is op 1 mei gepubliceerd via mijnbestseller. Ik heb de omslagafbeelding bijgevoegd.

Hier is een korte samenvatting:

[Synopsis van deze geweldige thriller]

Ik ben momenteel op zoek naar recensenten en vroeg me af of u geïnteresseerd bent in het ontvangen van een leesexemplaar voor een boekrecensie. Alle e-boek-formaten zijn beschikbaar.

Een leuk ding is dat je e-boeken kunt verzenden voordat de gedrukte boeken in je voorverkoopperiode binnenkomen.

Andere overwegingen

Ken je genre. Verspil geen tijd aan een recensent die geen ervaring heeft met jouw genre. Hoe meer je je tot jouw niche kunt beperken, hoe beter je af bent.

Zorg dat je boek er professioneel uitziet. Ik zou dit niet eens moeten vermelden, maar als je een niet geredigeerd boek vol type- en stijlfouten hebt, zou je nog niet met recensenten moeten praten.

Verwacht niet dat recensenten betalen voor hun recensie-exemplaar. Ze geven je gratis publiciteit. Het minste wat je kunt doen is hun het recensie-exemplaar cadeau doen.

Dit is volkomen legitiem. Winkels en webwinkels weten dat recensenten hun boeken niet kopen. En onthoud, deze mensen hebben het erg druk. Ze krijgen tientallen verzoeken per week. Geef ze een paar weken de tijd voordat je ze kalm herinnert aan je bestaan en je boek.

Stuur een bedankje. Als je een recensie krijgt, is een bedankje altijd een goed idee.

Ik raad je aan 20 recensenten tegelijk te benaderen. Wacht een week en benader dan nog eens 20. Als je twee of drie van deze mensen geïnteresseerd krijgt uit elke batch van 20, doe je het goed.

Wil je meer weten over het belang van boekrecensies voor je boekmarketing? Meld je dan aan voor de Masterclass Schrijven 2.0. Of volg onze basiscursus.

Laatste update 9 May 2022 door Edwin

Hoe krijg je boekrecensies?
Tagged on:                 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *